واژه های آسمانی ؛راهی به سوی آرامش

درباره ما


******* آیا می دانید: شما می توانید در مدت زمانی محدود ، بایادگیری کمتر از 2 درصد از کلمات قرآن ، معنای 82 درصد از کلمات به کار رفته در قرآن را فرا بگیرید؟قرآن کریم در مجموع از 87419کلمه تشکیل یافته است.از میان این کلمات،1257کلمه،بیش از 7 باز تکرار شده اند که تحت عنوان((کلمات پرکاربرد))نام گذاری می شوند.از این تعداد، 120 کلمه ،کلماتی هستند که ما فارسی زبان ها معنای آن را می دانیم(کلماتی نظیر الله ،شیطان،جهنم و...)و 1137کلمه دیگر با انکه کمتر از دو درصد از حجم قرآن را تشکیل می دهند ولی با توجه به تکرار زیاد ، بیش از 82 درصد قرآن (71575کلمه)از این کلمات تشکیل یافته است.لذا شما با یادگیری این کلمات ،به راحتی اکثر کلمات به کار رفته در قرآن کریم را معنا نموده و با این کتاب آسمانی انس می گیرید. در این وبلاگ این کلمات را آموزش خواهیم داد. *********** ان شاء الله بتوانم با این موضوعات به دین مبین اسلام خدمت کرده باشم. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

دانلود اپلیکشن اندروید

دانـلـود اپـليکيشن انـدرويـد

موضوعات مطالب

آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان
آموزش نرم افزار های تولید محتوا برای ساخت محتوای قرآنی
وصیت نامه
نرم افزار اندرویدی وبلاگ

فیلم ها و کلیپ های مذهبی

حضرت محمد (ص) از نگاه کودکان

احادیثی از پیامبر اکرم حضرت محمد (ص )

ورود حضرت رسول (ص) به مکه )

دعای حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)

زیارت حضرت محمد (ص)

واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی

سایت های قرآنی

سایت رهبری - وبسایت ختم قرآن - شورای عالی قرآن - رادیو قرآن - نمایشگاه سیار قرآن - نور مبین - صلات

برچسب‌ها

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
قرآن انلاین وب سایت ختم قرآن اهمیت فضای مجازی صراه مستقیم را در نماز جستجو کنید قرآن ، پرچم نجاتبخش ، كتاب عبرت و آموزش و بيان و تبيان است

به وبلاگ واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی خوش آمدید.مخاطبان اصلی ما والدین ، معلمان و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی می باشند؛ از این که از تمامی بخش ها دیدن می نمایید متشکریم.

 

در این پست قصد داریم آنچه را که یک دانش آموز شش ساله و همچنین یک دانش آموز اول ابتدایی باید از قرآن را یاد بگیرد به عنوان یک معلم به شما آموزش دهم.

ارائه دهنده:مدیر وبلاگ "واژه های آسمانی،پیام های نورانی"

برای دانلود کتاب قرآن اول ابتدایی از لینک زیر اقدام کنید و برای دیدن آموزش به ادامه مطلب بروید

ضمیمهحجم
آموزش قرآن اول

23.5 مگابایت

 

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |
سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود (1366 ه.ش - برابر با 6 ذی الحجه 1407 ه.ق)  22 آبان
امروز یکی از اهداف اساسی استکبار جهانی در دنیای اسلام ایجاد اختلاف است؛ بهترین وسیله هم ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است.تلاش دانشمندان اسلامی همواره این بوده است که جامعه  به سوی اجرای درست و کامل عبادات اسلامی رهنمون شود. از جمله این عبادات اعلام برائت از مشرکان در موسم حج است این موضع گیری معنوی جهان اسلام در برابر نظام سلطه و شیاطین شرق و غرب، اساسی ترین اصل سیاست خارجی امت اسلامی را در برابر کفار و مشرکان و منافقان تشکیل می دهد که نمایندگان واقعی امت اسلامی یعنی همان حجاج و زائران خانه خدا در سراسر جهان اسلام آن را به گوش سران مستکبر خصوصاً آمریکا می رسانند، گرچه مسلمین همواره با کارشکنی دشمنان خصوصاً حکومتهای به ظاهر اسلامی اما در باطن ستیزه جو با اسلام روبرو بوده اند و حج بیش از سایر عبادات در معرض توطئه ها ودسیسه های عوامل سلطه جو قرار گرفته است.
از جمله این توطئه ها فاجعه جمعه 6 ذیحجه 1407 ه.ق. است که ضمن آن حضرت امام خمینی (ره) پیامی در خصوص شهدای بیت الله الحرام بیان فرموده اند که به فرازهایی از آن اشار می کنیم:
 زائران شریف ایرانی امسال پیام انقلاب و برائت خود را به جهان و به امت اسلام ابلاغ نمودند و با تقدیم شهدای بزرگ به پیشگاه مقدس حق از سازندگان و بانیان سیاست نه شرقی و نه غربی کعبه خداوند گشتند...
ملت بزرگ ایران نیز با تجلیل گسترده خود از شهدا و شرکت میلیونی خود در راهپیمایی و اعلان برائت از کفر به وظیفه انقلابی و الهی خود عمل نموده اند که در اینجا لازم است از حضور گسترده آنان و همه اقشار و خواهران و برادران تشکر کنم....
اکنون نوبت زائران دیگر کشورها و خصوصا علما و روشنفکران و گویندگان است که پیام مظلومیت ما را به جهان ابلاغ کنند. انشاء الله زائران محترم ایرانی  با گامهای محکم و دلی آرام و قلبی سرشار از رضا و لبی خندان، شادی پیروزی خون بر شمشیر و شهادت در کنار خانه خدا را جشن بگیرند و افرادی که به مدینه منوره مشرف می شوند سلام شهیدان به خون خفته کعبه و مجروحین خانه امن را به رسول خدا و ائمه هدی علیهم السلام ابلاغ کنند و این توفیق بزرگ را به محضرشان تبریک بگویند و به راه خود با صلابت و اطمینان ادامه بدهند از اینکه خداوند هدیه ها و قربانیان هاجر وار و اسماعیل گونه این ملت بزرگ را در کنار خانه خود پذیرفته است سپاسگزار و شاکر باشند که انشاء الله خداوند شهدای بزرگ ما را با شهدای صدر اسلام محشور و به بازماندگان آنان صبر و اجر و به مصدومین و مجروحان شفا عنایت فرماید و شر متجاوزان را به خودشان بازگرداند و آنان را به عقوبت خود کیفر دهد.
از خداوند مسئلت می کنم که در این زمان که همه کفر و همه شرک دست به دست هم داده اند و تصمیم و عزم خود را برای شکست امت اسلام جزم کرده اند و همه ضربه ها  را علیه ما به کار  گرفته اند ما را در حصار محکم خود و در لوای مرحمت و لطف خود حفاظت فرماید.

وبلاگ واژه های آسمانی ، پیام های نورانی این روز را به تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض می کند.

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |

منبع : موج همراه( برنامه باد صبا)

امروز روز پيوند زهرا و علي است
عاشقانه ترين روز تاريخ
عاشقانه ترين فصل زندگي بشر
فصل بهار عشق، فصل بهار عاشقان
فصل ماه و آفتاب
فصل آينه و آب
امروز در سرزمين رسالت، بهار مي شود
امروز درخت «عصمت»در خانه وحي شکوفه مي کند و به بار مي نشيند
امروز باغ ملکوت سبزترين بهارش را تجربه مي کند
امروز ملايک، خرمن خرمن گل به دامن مي کنند
امروز، «سخن از نسل گل ها در ميان است»
امروز آينه عرش، روشن ترين است
امروز فصل فروردينِ دين است
امروز باغ ولادت خرم ترين است
خرم تر از ارديبهشت، خرم تر از بهشت
بهشت امروز آرزو مي کند کاش به جاي مدينه باشد، تا قدم گاه استوارترين گام هاي عشق قرار گيرد.
امروز زهرا مهمان دل علي است. دل علي، امروز عرشي تر از هميشه است. امروز علي عاشق تر از هميشه است.
اين سپردن دست عروسي به تکيه گاهي يک مرد نيست؛ اين سپردن انسان است به حريم بي انتهاي عصمت.
اين پيامبر صلي الله عليه و آله نيست که دخترش را به علي عليه السلام مي سپارد؛ اين خداست که اختيار و اعتبار بشر را به علي و زهرا عليهاالسلام وامي نهد.
شب پيوند مرتضي و فاطمه عليهاالسلام نيست؛
امشب، شب تجديد يگانگي انسان با ذات خداست. و مبارک باد بر همه کائنات، اين لبخند بي زوال پروردگار در گستره خلقت خويش.

ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) در قرآن:
در قرآن آيه‌اي وجود ندارد که به صورت مستقيم به ازدواج امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرده باشد. ولي آياتي وجود دارد که به گونه‌اي مرتبط و مناسب با اين رويداد است.

1- آيه انتهايي سوره کوثر:
اين سوره، دشمن پيامبر(ص) را مقطوع النسل مي‌داند و عنوان مي‌کند که خدا به پيامبر اکرم(ص) خير کثير عطا کرده است و مي دانيم که با ازدواج امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پيامبر(ص) ادامه پيدا کرده و گسترش مي‌يابد.[1]

2- آيه‌اي از سوره رحمن:
در اين سوره چنين آمده:

دو دريا را روان کرد تا با يکديگر تماس پيدا کردند... از آن دو مرواريد و مرجان بيرون مي‌آيد. [2]

در تفسير اين دو آيه، در روايات آمده که منظور از دو دريا حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مرواريد، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسين(ع) است[3]

موج همراه سالروز اين پيوند آسماني را به همه مسلمانان جهان تبريک و تهنيت عرض مي نمايد.

اعمال روز اول ذي الحجه
نماز چهاررکعتي حضرت زهرا در ماه ذي الحجه
التماس دعا
منبع : موج همراه( برنامه باد صبا)

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
نویسنده رضااتابک در شنبه 13 شهريور 1395 |

بسم الله الرحمن الرحیم

برای دستیابی به زندگی نامه ی قاریان قرآن بر روی تصویر قاری مورد نظر کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده رضااتابک در شنبه 13 شهريور 1395 |

شنیدن صدای اذان برای اولیای خدا که الگوی ما در خواندن نماز خوب هستند ،لحظه ی دیدار با محبوبشان بود .پیامبر اکرم (ص) هنگام اذان می فرمودند :«ارحنا یا بلال:ای بلال مرا نجات بخش و اذان بگو.این  شوق آن حضرت را به نماز می رساند.»

مشتاقانه منتظر اذان باشیم.

نماز بهشتیان.عفت فرازمند.ص15

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در چهار شنبه 20 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن عامر

بسمله

ابن عامر مانند همه قراء در ابتداى قراءت از اول سوره ها غير ازتوبه بر طبق نوشته مصاحف بسم الله را خوانده، همچين مانند همه قراءِ در وصل آخرالناس به اول سوره فاتحه نيز بسم الله را گفته است، امّا در وصل دو سوره (مثل ورش وابوعمرو) بر سه قسم خوانده : يا بسم الله را گفته، يا با سکت بدون بسم الله خوانده،يا وصل نموده آخر سوره را به اول سوره بعدى بدون بسم الله و طريقه سکت مقدم بر وصلاست . 

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن عامر
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن كثير

بسمله :

ابن کثير در شروع اول تمام سوره ها و همچنين هنگام ورود از سورهاى به سوره ديگر بر طبق رسم الخط مصاحف بسم الله را خوانده (جز توبه) .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن كثير
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |


یگانه قرائتی که دارای سندی صحیح و با پشتوانه جمهور مسلمین استحکام یافته،قرائت حفص است.این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز هم واره میان مسلمانان متداول بوده و هست و تداول آن به چند سبب بر می گردد:

1- سبب اول،همان است که قبلا به آن اشاره شد.در واقع،قرائت حفص همان قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام «امیر المؤمنین »اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی کرده است.این قرائت را عاصم به شاگرد خودحفص آموخته است.از این رو در تمامی ادوار تاریخ مورد اعتماد مسلمانان قرارگرفت و این اعتماد عمومی صرفا از این جهت بوده است که با نص اصلی و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است.نسبت این قرائت نیز به حفص،به این معنانیست که این قرائت مبتنی بر اجتهاد حفص است،بلکه این یک نسبت رمزی است برای تشخیص این قرائت و قبول قرائت حفص،به معنا قبول قرائتی است که حفص اختیار کرده و پذیرفته است،زیرا این قرائت از روز نخست بین مسلمانان متواتر ومتداول بوده است.

2- عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت هایی ممتاز بوده که شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی کرد و آن را بر زر بن حبیش که قرائت را ازابن مسعود آموخته بود،عرضه می کرد.

ابن عیاش می گوید:«عاصم به من گفت:هیچ کس جز ابو عبد الرحمان،حرفی ازقرآن را برای من قرائت نکرد و من هر وقت که از پیش وی باز می گشتم،مسموعات خود را درباره قرآن به زر بن حبیش عرضه می کردم.ابو عبد الرحمان نیز قرائت را ازعلی علیه السلام و زربن حبیش از عبد الله بن مسعود،اخذ کرده بودند» (1).از این جهت است که به تعبیر ابن خلکان:«عاصم در قرائت،یگانه مورد عنایت و توجه بوده است » (2).به این ترتیب،در تمام دوره های تاریخ،قرائت عاصم قرائتی بوده که بر همه قرائت هاترجیح داشته و بین عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته اند.

قاسم بن احمد خیاط(متوفای 292)که از افراد حاذق و مورد وثوق بود،در قرائت عاصم،امام به شمار می آید و از این جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را بردیگر قرائت ها ترجیح دهند (3).

در ابتدای قرن چهارم،در جلسه قرائت ابن مجاهد قاری بغداد،پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعلیم می داد (4).نفطویه،ابراهیم بن محمد(متوفای 323)که پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت، هر وقت که جلسه خود را آغاز می کرد،قرآن را به قرائت عاصم می خواند و پس از آن به قرائت های دیگر می پرداخت (5).

امام احمد بن حنبل نیز قرائت عاصم را بر دیگر قرائت ها ترجیح می داد،زیرامردم کوفه که اهل علم و فضیلت بودند،قرائت عاصم را پذیرفته بودند (6).همان طورکه ذهبی نقل کرده است:«احمد بن حنبل گفته است:عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختیار کرده ام » (7).

لذا تمام ائمه قرائت کوشش کرده اند تا اسناد قرائت خود را به عاصم به روایت حفص به خصوص متصل کنند.امام شمس الدین ذهبی می گوید:«بالاترین چیزی که برای ما به وقوع پیوست به دست آوردن قرائت قرآن عظیم از طریق عاصم است ».

او سپس اسناد خود را متصلا تا حفص نقل می کند که او از عاصم و عاصم ازابو عبد الرحمان سلمی و وی از علی علیه السلام و از زربن حبیش و او از ابن مسعود گرفته واین دو(علی و ابن مسعود)آن را از پیامبر صلی الله علیه و آله اخذ کرده و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به واسطه جبرئیل از خداوند گرفته است (8).

از این رو،هم واره بزرگان و شاخص های فقهای امامیه،قرائت عاصم به روایت حفص را ترجیح داده و برگزیده اند،زیرا آن را یگانه قرائت برتر و مطابق با لهجه فصیح قریش که قرآن بر وفق آن نازل گشته می دانستند که عرب و مسلمانان بر آن توافق دارند.

دانش مند بزرگ و مجاهد ابو الحسن ثابت بن اسلم حلبی،از شاگردان برجسته تقی الدین ابو الصلاح حلبی و جانشین او در آن دیار، که حدود سال(460)به درجه رفیع شهادت نائل گشت،کتابی ارزنده در ترجیح و توجیه قرائت عاصم نگاشته وروشن ساخته که قرائت او همان قرائت قریش است (9).

نیز ابو جعفر رشید الدین محمد بن علی بن شهر آشوب(متوفای 588)در کتاب پر ارج خود«المناقب »گوید:«عاصم قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمی فرا گرفته،که او نیز قرائت تمامی قرآن را از علی امیر مؤمنان علیه السلام دریافت نموده و اضافه می کندفصیح ترین قرائات،قرائت عاصم است،زیرا از ریشه آن فرا گرفته و هر آن چه دیگران کج رفته اند،او راه استوار را انتخاب نموده است » (10).

هم چنین فقیه گران مایه ابو منصور جمال الدین حسن بن یوسف،ابن مطهر علامه حلی(متوفای 762)در کتاب «المنتهی »گوید: «بهترین قرائت ها نزد من قرائت عاصم است » (11).

قاری بزرگ قدر عماد الدین استر آبادی-از علمای قرن نهم-کتابی در خصوص قرائت عاصم نوشته و سند خود را به او بیان داشته است.این رساله در این باب یگانه است و برای دختر شاه طهماسب صفوی نگاشته و در خاتمه آن،آن چه را که از شاطبی در قصیده شاطبیه اش فوت شده،یاد آور شده و استدراک نموده است (12).

معلم و قاری بزرگ مصطفی فرزند محمد ابراهیم تبریزی،مقیم مشهد مقدس که در قرن یازده می زیسته(ولادت وی به سال 1007 بوده)رساله ای ارزنده در اسنادقرائت عاصم تالیف نموده است (13).خلاصه،کتب فراوان و متعددی بر دست بزرگان علما درباره ارزش قرائت عاصم به رشته تحریر در آمده و هم واره دانش مندان باجمهور مسلمین در بها دادن به قرائت عاصم هم دوش و هم صدا بوده اند،که براهمیت شان این قرائت دلالت دارد.علاوه بر مزایای دیگر که شرح آن رفت.

3- از طرف دیگر،حفص که قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده به انضباط و استواری شایسته ای معروف بود و از این جهت همه مسلمانان علاقه مندبودند تا قرائت عاصم را به خصوص از وی اخذ کنند.علاوه بر آن که حفص،اعلم اصحاب عاصم نسبت به قرائت او بوده و در حفظ و ضبط قرائت عاصم برابوبکر بن عیاش،هم ردیف خود،پیشی گرفته بود (14).

ابو عمرو دانی گوید:«حفص کسی است که قرائت عاصم را برای مردم تلاوت می کرد و در ترویج آن می کوشید.او در بغداد و در مکه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت » (15).

ابن المنادی گفته است:«پیشینیان حفص را در حفظ و ضبط قرآن برتر ازابن عیاش می دانستند و او را به ضبط کامل قرائتی که از عاصم آموخته بود،توصیف کرده اند» (16).

شاطبی درباره وی می گوید:«و حفص و بالاتقان کان مفضلا (17) ،حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت،برتر از دیگران شمرده می شد».

ارباب نقد و تحقیق روایت حفص را از عاصم روایتی صحیح می دانند.ابن معین گوید:«روایت صحیحی که از قرائت عاصم باقی است، روایت حفص بن سلیمان است » (18).

با این کیفیت،قرائتی که بین همه مسلمانان رواج یافت،قرائت عاصم از طریق حفص است.

4- علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت ها نظیر ندارد،زیرا:

اولا عاصم قرائت را به طور کامل از احدی غیر از شیخ و استاد خودابو عبد الرحمان سلمی اخذ نکرده که شخصیتی بزرگ و موجه به شمار می آمد و اگرعاصم این قرائت را بر دیگری عرضه کرده است،صرفا برای حصول اطمینان بوده است.

ابن عیاش می گوید:«عاصم بن من گفت:احدی حرفی از قرآن را برای من قرائت نکرد،مگر ابو عبد الرحمان سلمی که قرآن را از علی علیه السلام اخذ کرده است.من موقعی که از نزد ابو عبد الرحمان باز می گشتم،آن چه را که فرا گرفته بودم بر زربن حبیش که قرائت را از عبد الله بن مسعود اخذ کرده بود،عرضه می کردم » (19).

ثانیا هیچ گاه عاصم با استاد و شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی مخالفت نورزید،زیرا یقین داشت آن چه را از او فرا گرفته،دقیقا همان است که او از علی علیه السلام فرا گرفته است.عاصم در این باره گوید:«من در قرائت هیچ اختلافی باابو عبد الرحمان سلمی نداشتم و در هیچ مورد با قرائت او مخالفت نورزیدم،زیرابه یقین می دانستم که ابو عبد الرحمان سلمی نیز در هیچ موردی با قرائت علی علیه السلام مخالفت نورزیده است » (20).

ثالثا عاصم،اختصاصا اسناد طلایی و عالی قرائت خود را به ربیب خود حفص (21) منتقل کرده و نه به هیچ کس دیگر!و این ضیلت بزرگی است که تنها حفص در بین دیگر قراء،بدان ممتاز است.این همان شایستگی ویژه است که برای حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روی آورند و تنها قرائت او را بپذیرند.حفص می گوید:«عاصم به من گفت:قرائتی را که به تو آموختم،همان قرائتی است که از ابو عبد الرحمان سلمی اخذ کرده ام و او عینا از علی علیه السلام فرا گرفته است و قرائتی را که به ابوبکر بن عیاش آموختم،قرائتی است که بر زربن حبیش عرضه کرده ام و او ازابن مسعود اخذ کرده بود» (22).

پی نوشتها:

1- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 75.

2- وفیات الاعیان،ج 3،ص 9،شماره 315.

3- ابن الجزری،الطبقات،ج 2،ص 11.

4- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 217.

5- ابن حجر،لسان المیزان،ج 1،ص 109.

6- ابن حجر،تهذیب التهذیب،ج 5،ص 39.

7- ذهبی،میزان الاعتدال،ج 2،ص 358.

8- معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 77.

9- به نقل از«صفدی ».ر.ک:ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج 18،ص 176،شماره 92 پاورقی شماره 1 و نیز مقدمه کتاب «الکافی »ص 18 عاملی،و اعیان الشیعه،ج 4،ص 7،ستون 2.سید عاملی نسبت کتاب یاد شده را به وی ازذهبی نقل می کند.

10- مناقب آل ابی طالب،ج 2،ص 43.

11- منتهی المطلب،چاپ سنگی،ج 1،ص 273،فرع ششم.

12- ر.ک:تهرانی،الذریعه،ج 17،ص 55،شماره 304.

13- همان،ج 12،ص 236،شماره 1542.

14- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 254.

15- همان.

16- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

17- شرح الشاطبیة(سراج القاری ء)،ص 14.

18- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

19- معرفة القراء الکبار،از ذهبی،ج 1،ص 75.

20- همان و الطبقات،ج 1،ص 348.

21- حفص،فرزند همسر عاصم و در دامن وی پرورش یافته بود.

22- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 348.

موضوعات مرتبط : ویژگی قرائت حفص
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

متن ذيل بدرخواست برادرعزيز حسن زاده از شيراز تهيه وتنظيم شده
قراء و قرائات هفتگانه قرآن


قرائت قرآن و تلاوت آیات آن یکی از مهمترین مسائلی قرآن به شمار می رود بطوری که از همان ادوار نخستین عده ای پیوسته، به این کار همت گمارشته و عهده دار قرائت و آموزش قرآن در جامعه اسلامی شدند.
بزرگان صحابه چون عبدالله بن مسعود، ابی بی کعب، زید بن ثابت و ابوالدرداء در طبقه اول و عبدالله بن عباس و ابوالاسود دوئلی و علقمه بن قیس و ... در طبقه دوم تا طبقه هشتم که بزرگانی از این قبلی و جود داشتند. قراء زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) که مسقیما قراآت مختلف را از آن حضرت اخذ کرده بودند سعی می کردند معارف و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و بعد از اصحاب، تابعین نیز از این گروه به شمار می آمدند که قرائت و تعلیم قرآن را در جامعه اسلامی ارائه می نمودند.
پیوسته سلسله قراء ( قاریان بنام قرآن) و قرائت ها قرن به قرن ادامه داشت تا اینکه در اوایل قرن چهارم، ابوبکر بن مجاهد ( 245-324 ه) شیخ القراء بغداد قرائت ها را در هفت قرائت از هفت قاری بنام به رسمیت شناخت. که بعدها نیز سه قاری به آن اضافه شدند و قراء عشره و سپس قراء چهارده گانه پدید آمدند. هر کدام از این قرائت ها به وسیله دو راوی از قاری مورد نظر روایت می شود. (تاریخ قرآن آیت الله معرفت ص 140)
در دوره تابعین نخستین کسی که با قرائت کتابی تدوین نمود ابان بن تغلب شاگر امام زین العابدین (علیه السلام) می باشد با عنوان کتاب اقرائات. ( پژوهشی در تاریخ قرآن دکتر حجتی ص 311)
باری، گروهی از مسلمین پس از دوره و عصر صحابه و تابعین در فن قرائت و کارایی در آن از شهرت چشمگیری برخوردار بودند و حتی شغل اصلی آنان بحث و بررسی در مسئله قراآت بوده است.

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت نافع

ميم جمعى :

 

روايت ورش از نافع، ميم جمعى را فقط اگر بعد از آن همزه متحرک باشد، صله واوى داده، مانند : اَنْذَرْتُمُو اَم مِنْهُمُوا اُمِيونَ ـ اَنْفُسُکُمُو اِذْ تُدْعَونَ، البته با اشباع مدى که حاصل مى شود . و قالون در ميم جمعى که بعدش هر حرف متحرک باشد، دو وجه دارد يکى صله واوى،ديگر به سکون آن روايت کرده است .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت نافع
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |
حدیث روز

اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)

نویسندگان

سایت های مراجع

آرشیو مطالب

پیوندهای وبگاه


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان واژه های آسمانی،پیام های نورانی  و آدرس   yareasamani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

yareasamani.loxblog.com





دانشنامه سوره های قرآن

سوره قرآن

همگام با کتاب

--کتاب پیوند جوان با نماز--
معرفي و دانلود کتاب پيوند جوان با نماز

در اين کتاب پس از تبيين ميزان اهميّت نماز در زنـدگي، پـاسخــگوي بـرخي از شبهات جـوانـان عـزيـز در امـر نمـاز بوده، و عوامل مهمّي که مي ­تواند زمينه­ي دوري آن­ ها از نماز و عبادت را فراهم ­سازد، مورد بررسي قرار خواهيم داد. اين کتاب علاوه بر آن که در پـيـونـد جـوان بـا نـماز راه­ گشاي خوبي اسـت، مي­ تواند به عنوان متن آمـوزشي جـهـت مـربـيـان عـزيـز و دلسوز هم مورد استــفــاده قــرار گــيــرد
--کتاب ژرفاي نماز--
 کتاب ژرفاي نماز

کتاب از ژرفاي نماز از حضرت آيه الله خامنه اي بـه صــورت فـايــل پــي دي اف, كتاب الكترونيكي به زبان فارسي براي مطالعه همگان اماده دانلود شده است اين كتاب داراي 22 صــفــحـــه اســـت
360 رنگ
جشنواره فرهنگی
صفحه اصلی
پروفایل
قرآن آنلاین