واژه های آسمانی ؛راهی به سوی آرامش

درباره ما


******* آیا می دانید: شما می توانید در مدت زمانی محدود ، بایادگیری کمتر از 2 درصد از کلمات قرآن ، معنای 82 درصد از کلمات به کار رفته در قرآن را فرا بگیرید؟قرآن کریم در مجموع از 87419کلمه تشکیل یافته است.از میان این کلمات،1257کلمه،بیش از 7 باز تکرار شده اند که تحت عنوان((کلمات پرکاربرد))نام گذاری می شوند.از این تعداد، 120 کلمه ،کلماتی هستند که ما فارسی زبان ها معنای آن را می دانیم(کلماتی نظیر الله ،شیطان،جهنم و...)و 1137کلمه دیگر با انکه کمتر از دو درصد از حجم قرآن را تشکیل می دهند ولی با توجه به تکرار زیاد ، بیش از 82 درصد قرآن (71575کلمه)از این کلمات تشکیل یافته است.لذا شما با یادگیری این کلمات ،به راحتی اکثر کلمات به کار رفته در قرآن کریم را معنا نموده و با این کتاب آسمانی انس می گیرید. در این وبلاگ این کلمات را آموزش خواهیم داد. *********** ان شاء الله بتوانم با این موضوعات به دین مبین اسلام خدمت کرده باشم. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

دانلود اپلیکشن اندروید

دانـلـود اپـليکيشن انـدرويـد

موضوعات مطالب

آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان
آموزش نرم افزار های تولید محتوا برای ساخت محتوای قرآنی
وصیت نامه
نرم افزار اندرویدی وبلاگ

فیلم ها و کلیپ های مذهبی

حضرت محمد (ص) از نگاه کودکان

احادیثی از پیامبر اکرم حضرت محمد (ص )

ورود حضرت رسول (ص) به مکه )

دعای حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)

زیارت حضرت محمد (ص)

واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی

سایت های قرآنی

سایت رهبری - وبسایت ختم قرآن - شورای عالی قرآن - رادیو قرآن - نمایشگاه سیار قرآن - نور مبین - صلات

برچسب‌ها

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
قرآن انلاین وب سایت ختم قرآن اهمیت فضای مجازی صراه مستقیم را در نماز جستجو کنید قرآن ، پرچم نجاتبخش ، كتاب عبرت و آموزش و بيان و تبيان است

به وبلاگ واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی خوش آمدید.مخاطبان اصلی ما والدین ، معلمان و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی می باشند؛ از این که از تمامی بخش ها دیدن می نمایید متشکریم.

شنیدن صدای اذان برای اولیای خدا که الگوی ما در خواندن نماز خوب هستند ،لحظه ی دیدار با محبوبشان بود .پیامبر اکرم (ص) هنگام اذان می فرمودند :«ارحنا یا بلال:ای بلال مرا نجات بخش و اذان بگو.این  شوق آن حضرت را به نماز می رساند.»

مشتاقانه منتظر اذان باشیم.

نماز بهشتیان.عفت فرازمند.ص15

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در چهار شنبه 20 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن عامر

بسمله

ابن عامر مانند همه قراء در ابتداى قراءت از اول سوره ها غير ازتوبه بر طبق نوشته مصاحف بسم الله را خوانده، همچين مانند همه قراءِ در وصل آخرالناس به اول سوره فاتحه نيز بسم الله را گفته است، امّا در وصل دو سوره (مثل ورش وابوعمرو) بر سه قسم خوانده : يا بسم الله را گفته، يا با سکت بدون بسم الله خوانده،يا وصل نموده آخر سوره را به اول سوره بعدى بدون بسم الله و طريقه سکت مقدم بر وصلاست . 

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن عامر
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن كثير

بسمله :

ابن کثير در شروع اول تمام سوره ها و همچنين هنگام ورود از سورهاى به سوره ديگر بر طبق رسم الخط مصاحف بسم الله را خوانده (جز توبه) .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن كثير
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |


یگانه قرائتی که دارای سندی صحیح و با پشتوانه جمهور مسلمین استحکام یافته،قرائت حفص است.این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز هم واره میان مسلمانان متداول بوده و هست و تداول آن به چند سبب بر می گردد:

1- سبب اول،همان است که قبلا به آن اشاره شد.در واقع،قرائت حفص همان قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام «امیر المؤمنین »اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی کرده است.این قرائت را عاصم به شاگرد خودحفص آموخته است.از این رو در تمامی ادوار تاریخ مورد اعتماد مسلمانان قرارگرفت و این اعتماد عمومی صرفا از این جهت بوده است که با نص اصلی و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است.نسبت این قرائت نیز به حفص،به این معنانیست که این قرائت مبتنی بر اجتهاد حفص است،بلکه این یک نسبت رمزی است برای تشخیص این قرائت و قبول قرائت حفص،به معنا قبول قرائتی است که حفص اختیار کرده و پذیرفته است،زیرا این قرائت از روز نخست بین مسلمانان متواتر ومتداول بوده است.

2- عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت هایی ممتاز بوده که شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی کرد و آن را بر زر بن حبیش که قرائت را ازابن مسعود آموخته بود،عرضه می کرد.

ابن عیاش می گوید:«عاصم به من گفت:هیچ کس جز ابو عبد الرحمان،حرفی ازقرآن را برای من قرائت نکرد و من هر وقت که از پیش وی باز می گشتم،مسموعات خود را درباره قرآن به زر بن حبیش عرضه می کردم.ابو عبد الرحمان نیز قرائت را ازعلی علیه السلام و زربن حبیش از عبد الله بن مسعود،اخذ کرده بودند» (1).از این جهت است که به تعبیر ابن خلکان:«عاصم در قرائت،یگانه مورد عنایت و توجه بوده است » (2).به این ترتیب،در تمام دوره های تاریخ،قرائت عاصم قرائتی بوده که بر همه قرائت هاترجیح داشته و بین عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته اند.

قاسم بن احمد خیاط(متوفای 292)که از افراد حاذق و مورد وثوق بود،در قرائت عاصم،امام به شمار می آید و از این جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را بردیگر قرائت ها ترجیح دهند (3).

در ابتدای قرن چهارم،در جلسه قرائت ابن مجاهد قاری بغداد،پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعلیم می داد (4).نفطویه،ابراهیم بن محمد(متوفای 323)که پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت، هر وقت که جلسه خود را آغاز می کرد،قرآن را به قرائت عاصم می خواند و پس از آن به قرائت های دیگر می پرداخت (5).

امام احمد بن حنبل نیز قرائت عاصم را بر دیگر قرائت ها ترجیح می داد،زیرامردم کوفه که اهل علم و فضیلت بودند،قرائت عاصم را پذیرفته بودند (6).همان طورکه ذهبی نقل کرده است:«احمد بن حنبل گفته است:عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختیار کرده ام » (7).

لذا تمام ائمه قرائت کوشش کرده اند تا اسناد قرائت خود را به عاصم به روایت حفص به خصوص متصل کنند.امام شمس الدین ذهبی می گوید:«بالاترین چیزی که برای ما به وقوع پیوست به دست آوردن قرائت قرآن عظیم از طریق عاصم است ».

او سپس اسناد خود را متصلا تا حفص نقل می کند که او از عاصم و عاصم ازابو عبد الرحمان سلمی و وی از علی علیه السلام و از زربن حبیش و او از ابن مسعود گرفته واین دو(علی و ابن مسعود)آن را از پیامبر صلی الله علیه و آله اخذ کرده و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به واسطه جبرئیل از خداوند گرفته است (8).

از این رو،هم واره بزرگان و شاخص های فقهای امامیه،قرائت عاصم به روایت حفص را ترجیح داده و برگزیده اند،زیرا آن را یگانه قرائت برتر و مطابق با لهجه فصیح قریش که قرآن بر وفق آن نازل گشته می دانستند که عرب و مسلمانان بر آن توافق دارند.

دانش مند بزرگ و مجاهد ابو الحسن ثابت بن اسلم حلبی،از شاگردان برجسته تقی الدین ابو الصلاح حلبی و جانشین او در آن دیار، که حدود سال(460)به درجه رفیع شهادت نائل گشت،کتابی ارزنده در ترجیح و توجیه قرائت عاصم نگاشته وروشن ساخته که قرائت او همان قرائت قریش است (9).

نیز ابو جعفر رشید الدین محمد بن علی بن شهر آشوب(متوفای 588)در کتاب پر ارج خود«المناقب »گوید:«عاصم قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمی فرا گرفته،که او نیز قرائت تمامی قرآن را از علی امیر مؤمنان علیه السلام دریافت نموده و اضافه می کندفصیح ترین قرائات،قرائت عاصم است،زیرا از ریشه آن فرا گرفته و هر آن چه دیگران کج رفته اند،او راه استوار را انتخاب نموده است » (10).

هم چنین فقیه گران مایه ابو منصور جمال الدین حسن بن یوسف،ابن مطهر علامه حلی(متوفای 762)در کتاب «المنتهی »گوید: «بهترین قرائت ها نزد من قرائت عاصم است » (11).

قاری بزرگ قدر عماد الدین استر آبادی-از علمای قرن نهم-کتابی در خصوص قرائت عاصم نوشته و سند خود را به او بیان داشته است.این رساله در این باب یگانه است و برای دختر شاه طهماسب صفوی نگاشته و در خاتمه آن،آن چه را که از شاطبی در قصیده شاطبیه اش فوت شده،یاد آور شده و استدراک نموده است (12).

معلم و قاری بزرگ مصطفی فرزند محمد ابراهیم تبریزی،مقیم مشهد مقدس که در قرن یازده می زیسته(ولادت وی به سال 1007 بوده)رساله ای ارزنده در اسنادقرائت عاصم تالیف نموده است (13).خلاصه،کتب فراوان و متعددی بر دست بزرگان علما درباره ارزش قرائت عاصم به رشته تحریر در آمده و هم واره دانش مندان باجمهور مسلمین در بها دادن به قرائت عاصم هم دوش و هم صدا بوده اند،که براهمیت شان این قرائت دلالت دارد.علاوه بر مزایای دیگر که شرح آن رفت.

3- از طرف دیگر،حفص که قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده به انضباط و استواری شایسته ای معروف بود و از این جهت همه مسلمانان علاقه مندبودند تا قرائت عاصم را به خصوص از وی اخذ کنند.علاوه بر آن که حفص،اعلم اصحاب عاصم نسبت به قرائت او بوده و در حفظ و ضبط قرائت عاصم برابوبکر بن عیاش،هم ردیف خود،پیشی گرفته بود (14).

ابو عمرو دانی گوید:«حفص کسی است که قرائت عاصم را برای مردم تلاوت می کرد و در ترویج آن می کوشید.او در بغداد و در مکه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت » (15).

ابن المنادی گفته است:«پیشینیان حفص را در حفظ و ضبط قرآن برتر ازابن عیاش می دانستند و او را به ضبط کامل قرائتی که از عاصم آموخته بود،توصیف کرده اند» (16).

شاطبی درباره وی می گوید:«و حفص و بالاتقان کان مفضلا (17) ،حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت،برتر از دیگران شمرده می شد».

ارباب نقد و تحقیق روایت حفص را از عاصم روایتی صحیح می دانند.ابن معین گوید:«روایت صحیحی که از قرائت عاصم باقی است، روایت حفص بن سلیمان است » (18).

با این کیفیت،قرائتی که بین همه مسلمانان رواج یافت،قرائت عاصم از طریق حفص است.

4- علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت ها نظیر ندارد،زیرا:

اولا عاصم قرائت را به طور کامل از احدی غیر از شیخ و استاد خودابو عبد الرحمان سلمی اخذ نکرده که شخصیتی بزرگ و موجه به شمار می آمد و اگرعاصم این قرائت را بر دیگری عرضه کرده است،صرفا برای حصول اطمینان بوده است.

ابن عیاش می گوید:«عاصم بن من گفت:احدی حرفی از قرآن را برای من قرائت نکرد،مگر ابو عبد الرحمان سلمی که قرآن را از علی علیه السلام اخذ کرده است.من موقعی که از نزد ابو عبد الرحمان باز می گشتم،آن چه را که فرا گرفته بودم بر زربن حبیش که قرائت را از عبد الله بن مسعود اخذ کرده بود،عرضه می کردم » (19).

ثانیا هیچ گاه عاصم با استاد و شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی مخالفت نورزید،زیرا یقین داشت آن چه را از او فرا گرفته،دقیقا همان است که او از علی علیه السلام فرا گرفته است.عاصم در این باره گوید:«من در قرائت هیچ اختلافی باابو عبد الرحمان سلمی نداشتم و در هیچ مورد با قرائت او مخالفت نورزیدم،زیرابه یقین می دانستم که ابو عبد الرحمان سلمی نیز در هیچ موردی با قرائت علی علیه السلام مخالفت نورزیده است » (20).

ثالثا عاصم،اختصاصا اسناد طلایی و عالی قرائت خود را به ربیب خود حفص (21) منتقل کرده و نه به هیچ کس دیگر!و این ضیلت بزرگی است که تنها حفص در بین دیگر قراء،بدان ممتاز است.این همان شایستگی ویژه است که برای حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روی آورند و تنها قرائت او را بپذیرند.حفص می گوید:«عاصم به من گفت:قرائتی را که به تو آموختم،همان قرائتی است که از ابو عبد الرحمان سلمی اخذ کرده ام و او عینا از علی علیه السلام فرا گرفته است و قرائتی را که به ابوبکر بن عیاش آموختم،قرائتی است که بر زربن حبیش عرضه کرده ام و او ازابن مسعود اخذ کرده بود» (22).

پی نوشتها:

1- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 75.

2- وفیات الاعیان،ج 3،ص 9،شماره 315.

3- ابن الجزری،الطبقات،ج 2،ص 11.

4- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 217.

5- ابن حجر،لسان المیزان،ج 1،ص 109.

6- ابن حجر،تهذیب التهذیب،ج 5،ص 39.

7- ذهبی،میزان الاعتدال،ج 2،ص 358.

8- معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 77.

9- به نقل از«صفدی ».ر.ک:ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج 18،ص 176،شماره 92 پاورقی شماره 1 و نیز مقدمه کتاب «الکافی »ص 18 عاملی،و اعیان الشیعه،ج 4،ص 7،ستون 2.سید عاملی نسبت کتاب یاد شده را به وی ازذهبی نقل می کند.

10- مناقب آل ابی طالب،ج 2،ص 43.

11- منتهی المطلب،چاپ سنگی،ج 1،ص 273،فرع ششم.

12- ر.ک:تهرانی،الذریعه،ج 17،ص 55،شماره 304.

13- همان،ج 12،ص 236،شماره 1542.

14- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 254.

15- همان.

16- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

17- شرح الشاطبیة(سراج القاری ء)،ص 14.

18- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

19- معرفة القراء الکبار،از ذهبی،ج 1،ص 75.

20- همان و الطبقات،ج 1،ص 348.

21- حفص،فرزند همسر عاصم و در دامن وی پرورش یافته بود.

22- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 348.

موضوعات مرتبط : ویژگی قرائت حفص
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

متن ذيل بدرخواست برادرعزيز حسن زاده از شيراز تهيه وتنظيم شده
قراء و قرائات هفتگانه قرآن


قرائت قرآن و تلاوت آیات آن یکی از مهمترین مسائلی قرآن به شمار می رود بطوری که از همان ادوار نخستین عده ای پیوسته، به این کار همت گمارشته و عهده دار قرائت و آموزش قرآن در جامعه اسلامی شدند.
بزرگان صحابه چون عبدالله بن مسعود، ابی بی کعب، زید بن ثابت و ابوالدرداء در طبقه اول و عبدالله بن عباس و ابوالاسود دوئلی و علقمه بن قیس و ... در طبقه دوم تا طبقه هشتم که بزرگانی از این قبلی و جود داشتند. قراء زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) که مسقیما قراآت مختلف را از آن حضرت اخذ کرده بودند سعی می کردند معارف و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و بعد از اصحاب، تابعین نیز از این گروه به شمار می آمدند که قرائت و تعلیم قرآن را در جامعه اسلامی ارائه می نمودند.
پیوسته سلسله قراء ( قاریان بنام قرآن) و قرائت ها قرن به قرن ادامه داشت تا اینکه در اوایل قرن چهارم، ابوبکر بن مجاهد ( 245-324 ه) شیخ القراء بغداد قرائت ها را در هفت قرائت از هفت قاری بنام به رسمیت شناخت. که بعدها نیز سه قاری به آن اضافه شدند و قراء عشره و سپس قراء چهارده گانه پدید آمدند. هر کدام از این قرائت ها به وسیله دو راوی از قاری مورد نظر روایت می شود. (تاریخ قرآن آیت الله معرفت ص 140)
در دوره تابعین نخستین کسی که با قرائت کتابی تدوین نمود ابان بن تغلب شاگر امام زین العابدین (علیه السلام) می باشد با عنوان کتاب اقرائات. ( پژوهشی در تاریخ قرآن دکتر حجتی ص 311)
باری، گروهی از مسلمین پس از دوره و عصر صحابه و تابعین در فن قرائت و کارایی در آن از شهرت چشمگیری برخوردار بودند و حتی شغل اصلی آنان بحث و بررسی در مسئله قراآت بوده است.

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت نافع

ميم جمعى :

 

روايت ورش از نافع، ميم جمعى را فقط اگر بعد از آن همزه متحرک باشد، صله واوى داده، مانند : اَنْذَرْتُمُو اَم مِنْهُمُوا اُمِيونَ ـ اَنْفُسُکُمُو اِذْ تُدْعَونَ، البته با اشباع مدى که حاصل مى شود . و قالون در ميم جمعى که بعدش هر حرف متحرک باشد، دو وجه دارد يکى صله واوى،ديگر به سکون آن روايت کرده است .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت نافع
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت حمزه

بسمله :

در ابتداى به قراءت از اول سوره ها (غير از توبه) بسم الله راخوانده، و همچنين مانند همه قراء در وصل آخر سوره ناس به اول فاتحه، ولى در بين دوسوره، آخر سوره را به اول سوره بعدى فقط بدون بسم الله وصل نموده است، و در سورههاى چهارگانه الزهر (بين مدثر و قيامه ـ انفطار و تطفيف ـ فجر و بلد ـ عصر و همزه) با سکت دو سوره را بدون بسم الله بهم وصل نموده است . کلمات عَلَيهُمْ ـاِلَيهُمْ ـ لَدَيهُمْ را در وصل و وقف به ضم هاء خوانده، و در وصل کلماتى مثليوَفيهُم اللهُ ـ قُلُوبِهُمُ العِجْلَ ـ قَبْلِهُمُ الاَنبياءَ که قبل از ضمير هممکسور يا ياء ساکنه باشد هـ را مضموم خوانده است، و در وقف بر آن بکسر هـ و سکون مخوانده است .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت حمزه
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

منبع : FARHANGIANEK91.LOXBLOG.COM



1- اگر اول به فکر آخر نباشی ، آخر به فکر اول می افتی .

2- لذتی که در فراق هست در وصال نیست ، چون در فراق شوق وصال هست و در وصا ل بیم فراق.

3- آغاز کسی باش که پایان تو باشد .

4- پرستویی که به فکر مهاجرت است، از ویرانی آشیانه نمی هراسد .

5- کمی سبک سری لازم است تا از زندگی لذت ببری و کمی شعـــور، تا مشکلی برایت پیش نیاید .

6- دوست واقعی كسی است كه اگر ساعت ها در كنار او ساكت بنشینی و صحبتی بین تان ردوبدل

نشود. بعد از خداحافظی احساس كنی ،كه ساعت ها با او درد  دل كرده ای. 

7- چون می گذرد غمی نیست .

8- انسان باید سعی کند در زندگی چیزهایی را که دوست دارد ، به دست آورد ، و گرنه مجبور می شود چیزهایی را که به دست آورده ، دوست بدارد .

9- فرصت ها در سختی ها به وجود می آیند .بدون جاذبه، پرواز معنی ندارد .

10- کاش می شد سرنوشت را از سرِِ نوشت .

11- برای تمام دردها دو علاج وجود دارد، گذر زمان وسكوت .

12- اگر شیر درنده ای در برابرت باشد ،بهتر است از این كه سگ خائنی پشت سرت باشد .

13- همیشه از سکوت ،چگونه فریاد زدن را بیاموز .

14- مورد اعتماد بودن ،بهتر از دوست داشتنی بودن است .

15- با یک چوب کبریت می شود هزاران درخت را سوزاند و از یک درخت هزاران چوب کبریت به وجود می آید .

16- محبت را از درخت بیآموز ، زیرا که سایه از سر هیزم شکن هم بر نمی دارد.

17- هر چیزی که تو را نکشد، مطمئناً قوی ترت می کند.

18- این جهان پر از صدای پای مردمی است كه همان طور كه تو را می بوسند، طناب دار تو را می بافند.

19- آن که می گرید، یک درد دارد و آن که می خندد، هزار و یک درد .

20- گذشت زندگی یک چیز را بارها ثابت می کند و آن این است که گاهی احمق ها درست می گویند.

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |


21-شادى روزه دار

قال الصادق عليه السلام: للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه

امام صادق عليه السلام فرمود: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است:

1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت)

22-بهشت و باب روزه ‏دارن

قال رسول الله صلى الله عليه و آله 7; ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: براى بهشت درى است‏بنام (ريان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.

وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح‏31.

 

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

1- پايه ‏هاى اسلام
قال الباقر عليه السلام: بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولايه.

امام باقر عليه السلام فرمود: اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).

فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1

 

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

دانلود مداحی های شاد و مولودی های مخصوص عید بزرگ مبعث پیامبر اکرم (ص) از مداحان مختلف

منبع : تبیان

مدیحه 1       مدیحه 2       مدیحه 3      مدیحه 4       مدیحه 5       مدیحه 6

مدیحه 7       مدیحه 8       مدیحه 9      مدیحه 10     مدیحه 11      مدیحه 12

مدیحه 13     مدیحه 14     مدیحه 15     مدیحه 16     مدیحه 17      مدیحه 18

مدیحه 19     مدیحه 20     مدیحه 21     مدیحه 22     مدیحه 23      مدیحه

 

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

بیست حدیث گرانبها از حضرت فاطمه زهرا (س)(قسمت دوم)

 

21 قالَتْ علیها السلام : أصْبَحْتُ وَ اللّهِ! عاتِقَةً لِدُنْیاکُمْ، قالِیَةً لِرِجالِکُمْ. 14

بعد  از جریان غصب فدک و احتجاج حضرت ، بعضى از زنان مهاجر و انصار به منزل  حضرت آمدند و احوال وى را جویا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: به خداوند سوگند،  دنیا را آزاد کردم و هیچ علاقه اى به آن ندارم ، همچنین دشمن و مخالف  مردان شما خواهم بود.

 

22 قالَتْ علیها  السلام : إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناکَ وَ تَنْتَهى عَمّا  زَجَرْناکَ عَنْهُ، قَانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا. 15

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |
بیست حدیث گرانبها از حضرت فاطمه زهرا (س)(قسمت اول)
 
 
 
1 قالَتْ  فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ  نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ،  وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص  211.)

ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او  هستیم ، ما برگزیدگان پاک و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما  خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم .

شکلک های محدثه

 

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

200- امام علی (ع) : کسانی که خود گرفتار عیوب و خلافهایی هستند دوست دارند که آن عیوب را میان مردم شایع سازند تا برای آنها میدان عذر آوردن وسعت پیدا کند.

(غرراحکم صفحۀ 407)

201- امام علی (ع) : طلحه و زبیر برای دریافت سهمیه بیت المال نزد امام (ع) آمدند. وقتی سهمشان را مانند مردم معمولی دیدند با تعجب به امیرالمومنین (ع) گفتند : خلیفه دوم به ما چنین سهم نمی داد. امام علی (ع) در پاسخ آن دو فرمود: پیامبر به شما چگونه سهم می داد ؟ آنان خاموش شدند. سپس فرمودند : آیا پیامبر غنایم را یکسان میان همگان پخش نمی کرد ؟ آن دو گفتند : چرا. فرمود: آیا نزد شما پیروی از سنت پیامبر درست تر است یا پیروی از سنت عُمَر ؟ آن دو گفتند : آخر ما دارای سابقه و تحمل سختی در راه اسلام هستیم و نسبت خویشاوندی با پیامبر داریم. حضرت در پاسخشان فرمود : آیا سابقه شما در رنج کشیدن در راه اسلام بیشتر است یا من ؟ گفتند : شما. سپس فرمود: آیا خویشاوندی و نسبت شما به پیغمبر (ص) نزدیک تر است یا نسبت و فامیلی من؟ گفتند: شما، فرمود : به خدا سوگند که من و این کارگری که زمین را جاروب می کند سهمی برابر و یکسان داریم.      

   الحیاه جلد 2 صفحۀ 211

 

 

شکلک های محدثه

 

موضوعات مرتبط : احادیث ناب 5
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

حدیث (1) امام رضا علیه السلام فرمودند:
 تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا؛

به دیدن یکدیگر روید تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یکدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

(بحارالانوار،ج78،ص 347)


 حدیث (2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
 من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته؛

 کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

 

شکلک های محدثه

 

موضوعات مرتبط : احادیث ناب(4)
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

منیع : ( کتاب نصایح باب چهارصد از صفحه 373 تا 404 )

200 پند ديگر از مولا علی (ع)

201.با انگشت ( یا زبان) عسل خوردن درمان هر دردی است خداوند فرموده : ( از شکم زنبورها نوشابه ای رنگارنگ بیرون آید که در آن برای مردم شفا است ) عسل خوردن و قرآن خواندن و کندر جویدن بلغم  را آب کند.

202.پیش از غذا نمک بخورید اگر مردم از خواص نمک خبر داشتند آنرا بر باز هر مجرب ترجیح میدادند. هرکه قبل از غذا نمک بخورد هفتاد بلا و آفتهایی که جز خدا نمی داند از جانش دور شود.

203.در تابستان بر بدن تب دار آب سرد بریزید که حرارت را خاموش میکند.

204.ماهی سه روز روزه بگیرید که ثواب روزه یک عمر را دارد ما پنجشنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط را روزه میگیریم زیرا جهنم چهارشنبه خلق شده.

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : احادیث ناب(3)
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

منبع مطلب : aviny.ir

200 پند از مولا علی (ع) 


1. خون گرفتن بدن را سالم و عقل را محکم میکند.

 2.عطر به شارب( محاسن ) زدن از اخلاق پیامبر است و احترامی برای نویسندگان اعمال است.

3.مسواک موجب خشنودی خداست سنت پیغمبر (ص) است و دهان را خوشبو میکند.

4.روغن زدن پوست را نرم و قوای دماغی را زیاد میکند مجاری عرق را باز میکند خشکی را برطرف مینماید و رنگ را روشن میکند.

 5. شستن سر چرک را میبرد و گردو خاک را پاک میکند.

 6. آب در دهان گرداندن و شستن بینی سنت است و دهان و بینی را پاک میکند.

 7.انفیه سر را سالم و بدن را نظیف مینماید تنقیه بدن است همه دردهای سر را رفع میکند.

8. نوره  نشاط آور و تمیز کننده تن است.

9.کفش نیکو نگهدار بدن است و کمک وضو و نماز است.

10. ناخن گرفتن درد بزرگ را جلو میگیرد و روزی را زیاد میکند.

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : احادیث ناب(2)
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

احادیث گرانبها از معصومین علیهم السلام

(حدیث 1) امام رضا علیه السلام فرمودند:  تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا به دیدن یكدیگر روید تا یكدیگر را دوست داشته باشید و دست یكدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید. (بحارالانوار،ج78،ص 347)

(حدیث 2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته  كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد. (بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

(حدیث 3) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  ان السعید، كل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته همانا سعادتمند(به معنای) كامل و حقیقی كسی است كه امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد. (مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)

(حدیث 4) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:   نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاكی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی (شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ لابن‌ ابی‌ الحدید ، ج‌ 16 ، ص‌ 211)

(حدیث 5) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند (کنزالعمال ، ج‌ 1 ، ص582)

(حدیث 6) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند. (دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225)

(حدیث 7) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا (وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295)

(حدیث 8) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:  فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است. (بحار الانوار، ج 43، ص 158)

(حدیث 9) امام رضا علیه السلام فرمودند:  لا یسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَكُونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسْنُ التَّقْدیرِ فِى الْمَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا. هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را كامل نمى ‏كند مگر این كه در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیكو در زندگى، و شكیبایى در مصیبت‏ها و بلاها. (بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )

(حدیث 10) امام رضا علیه السلام فرمودند:  مَنْ حاسَبَ نَفْسَهُ رَبَحَ وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر آن كسى كه نفسش را محاسبه كند، سود برده است و آن كسى كه از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است. (بحار الأنوار، ج 78، ص 352، باب 26، ح 9)

(حدیث 11) امام رضا علیه السلام فرمودند: مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل هر كـس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى خواهد بود (بحـارالانـوار،ج 78،ص 357)

(حدیث 12) امام حسین علیه السلام فرمودند: لاتـَرفع حــاجَتَك إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب جز به یكى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا كسى كه اصالت خانوادگى داشته باشد (تحف العقول ، ص 251)

(حدیث 13) امام رضا علیه السلام فرمودند: مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة هر كس اندوه و مشكلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد (اصول كافى، ج 3، ص 268)

(حدیث 14) امام حسین علیه السلام فرمودند: أیما اثْنَین جَرى بینهما كلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر كانَ سابقة الىَ الجنّة هر یك از دو نفـرى كه میان آنها نزاعى واقع شـود و یكـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود (محجه البیصاء ج 4،ص 228)

(حدیث 15) امام حسین علیه السلام فرمودند: لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق رستگـار نمی شود مـردمـى كه خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد (تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)

(حدیث 16) امام حسین علیه السلام فرمودند: إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن كُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ بدرستی كه شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاك است (فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

(حدیث 17) امام حسین علیه السلام فرمودند: لا یأمَن یومَ الْقیامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا كسی در قیامت در امان نیست مگر كسی كه در دنیا ترس از خدا در دل داشت (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)

(حدیث 18) امام حسین علیه السلام فرمودند: أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاء عاجزترین مردم كسی است كه نتواند دعا كند (بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

(حدیث 19) امام حسین علیه السلام فرمودند: اَلْبُكاءُ مِنْ خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است (حیات امام حسین ج 1 /ص 183)

(حدیث 20) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند (اصول کافی ج 1 /ص 12)

(حدیث 21) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد. (اصول کافی ج 1 /باب دوم/ص 35)

(حدیث 22) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ. بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار (تنبیه الخواطر، ج2، ص123 )

(حدیث 23) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: إنَّ الصَّدَقَة َلتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌نشاند. (کنزالعمال، ح161143 )

(حدیث 24) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ. عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. (تحف العقول، ص448)

(حدیث 25)  رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 26) امام صادق علیه السلام فرمودند: أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 27) امام صادق علیه السلام فرمودند: إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یََرحَمُ الرَّجُلَ لَشُدَةِ حُبِّ لُوَلَدُه. براستی که خداوند عزوجل رحم می نماید مرد را، به سبب شدت محبت او به فرزندش. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 28) امام حسین علیه السلام فرمودند: مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد. (بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

(حدیث 29) امام علی علیه السلام فرمودند: اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است. (نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره325)

(حدیث 30) امام علی علیه السلام فرمودند:  اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود (غرور الحکم و در الکلم)

(حدیث 31)رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 32) امام حسین علیه السلام فرمودند: اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِِ بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد. (الدره الباهره ، ص24)

(حدیث 33) امام باقر علیه السلام فرمودند: اِصبِروا عَلی اداء الفَرائضِ، وَ صابِروعَدُوُّکُم ، وَ رابِطو امامَکُمُ المُنتَظَرِِ صبر کنید برگزاردن احکام شرع و شکیبایی ورزید در برابر دشمنتان و آماده و حاضر یراق باشید برای امامتان که در انتظار او هستید. (غیبه النعمانی، ینابیع الموده)

(حدیث 34) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: من آنَس بِالله اِستوحَشَ مِنَ النّاس کسی که با خدا مانوس باشد، از مردم گریزان گردد (مسند الامام العسکری، ص287)

(حدیث 35) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است. (بحار الانوار، ج78، ص377)

(حدیث 36) امام علی علیه السلام فرمودند: اَللِّّّسانُ سَبُعٌ، اِن خُلّیَ عَنهُ عَقَرَ زبان، حیوان درنده است، اگر رها شود می گزد. (نهج البلاغه)

(حدیث 37) امام حسن عسکری (ع): کَفاکَ ادبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَیرکَ در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی (مسند الامام العسکری، ص288)

(حدیث 38) امام حسن عسکری (ع): ان الوصول الی الله عزوجل سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد (مسند الامام العسکری، ص290)

(حدیث 39) امام حسن عسکری (ع): التواضع نعمة لایحسد علیها تواضع و فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند (تحف العقول، ص489)

(حدیث 40) امام حسن عسکری (ع): لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ اظهار شادی نزد غمدیده، از بی ادبی است (تحف العقول، ص489)

(حدیث 41) امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند: المومن بركة علی المومن و حجة و علی الكافر مومن برای مومن بركت و برای كافر، اتمام حجت است. (تحف العقول، ص489)

(حدیث 42) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یكُن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ. كسی كه مزه رنج و سختی را نچشیده، نیكی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد. (بحارالانوار، جلد 78، ص333)

(حدیث 43) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ‌ إِنتِظارُ‌ الفَرَجِ بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. (تحف العقول، ص403)

(حدیث 44) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: خُذُوا الكلِمَةَ اطَّیبَةَ مِمَّنْ قالَها و إن لَم یعْمَل بِها سخن طیب و پاكیزه را از هر كه گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نكند. (تحف العقول، ص391)

(حدیث 45) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: مَنْ أرادَ أن یكُنَ‌ أقوَی النّاسِ‌ فَلْیتَوكَّلْ عَلی اللهِ هر كه می خواهد كه قویترین مردم باشد بر خدا توكل نماید. (بحار الانوار،7 ، ص143)

(حدیث 46) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: أوْشَكُ دَعْوَةً‌ وَ أسْرَعُ إجابَةُ دُعاءُ الْمَرْءِ لاِخیهِ‌ بِظَهْرِ الْغَیبِ. دعایی كه بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او. (اصول كافی،ج1 ،ص52)

(حدیث 47) امام علی علیه السلام فرمودند: اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ. قلب خود را از كینه دیگران پاك كن،‌ تا قلب آنها از كینه تو پاك شود. (الامالی، ج2، ص 174) (حدیث 48) امام علی علیه السلام فرمودند: مَنْ ظَنَّ بِكَ‌ خَیرَاً فَصَدِقْ ظَنَّهْ. كسی كه به تو گمان نیكی برد، گمانش را (عملاً) تصدیق كن. (نهج البلاغه نامه 31)

(حدیث 49) امام علی علیه السلام فرمودند: اَلْعَفافُ زِینَهُ‌ الْفَقْرِ، وَ الْشُّكْرُ زِینَهُ الْغِنَی.  خویشتن داری، زینت فقر است و سپاس گزاری زینت غنا و توانگری. (تحف العقول ص 75)

(حدیث 50) امام علی علیه السلام فرمودند: إِذَا ختَشَمَ الْمُوْمِن أَخَاهُ فَقَدْ فَارقَهُ به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست. (محاضرات ج2 ص28)

(حدیث 51) امام علی علیه السلام فرمودند: قِیمَهُ كُلَّ امْرِی ءٍ مَا یحسِنُهُ قیمت و ارزش هر كس به اندازه ی كاری است كه به خوبی می تواند انجام دهد. (بیان و التبین ص 179)

(حدیث 52) امام علی علیه السلام فرمودند: بِکَثرَةِ الصَّمتِ تَکون الهَیبَهُ، وَ بِالنَّصَفَهِ یَکثُر المُوَاصِلونَ کثرت سکوت موجب ابهت و بزرگی است و انصاف مایه فزونی دوستان است.

(حدیث 53) امام علی علیه السلام فرمودند: لا تَرَی الْجاهِلَ اِلّا مُفْرِطاً اَو مُفَرِّطاً. همیشه جاهل: یا افراط گر و تجاوزكار و یا كندرو و تفریط كننده است. (النهایه،جلد 3 ص 435)

(حدیث 54) امام علی علیه السلام فرمودند: اَكْثَرُ مَصَارعِ‌ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. قربانگاه عقلها غالبا در پرتو طمعها است. (محاضرات ج 1 ص 251)

(حدیث 55) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: قُولُوا لِلنّاسِ‌ أحْسَنَ ما تُحِبُّونَ أن یقالَ لَكُمْ. به مردم بگویید بهتر از آن چیزی كه می خواهید به شما بگویند. (محاضرات ج 1 ص 251)

(حدیث 56) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: افضل العبادة عفة البطن و الفرج بالاترین عبادت، عفت شكم و شهوت است (تحف العقول، ص 296)

(حدیث 57) امام علی علیه السلام فرمودند: ثمَرَهُ التَّفِریطِ النَّدامَهُ، وَ ثَمَرَهُ الْحَزمِ السَّلامَهُ ثمره تفریط و كوتاهی پشیمانی است و ثمره دور اندیشی سلامت. (محاظرات ج2 ص 313)

(حدیث 58) امام علی علیه السلام فرمودند: أشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ. سخت ترین گناهان آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمرد.  (نهج البلاغه حكمت 348)

(حدیث 59) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: ما عَرَفَ اَللهَ مَنْ عَصاهُ. خدا را نشناخته آن كه نافرمانی اش كند (تحف العقول ص294)

(حدیث60) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: لا یكُونُ اَلْعَبْدُ عالِماً حَتّی لا یكُونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ. هیچ بنده ای عالم نباشد تا اینكه به بالا دست خود حسد نبرد و زیر دست خود را خوار نشمارد. (تحف العقول ص293)

(حدیث61) امام علی علیه السلام فرمودند: اَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسابِ الاِخْوَانِ، وَاَعْجَزُ مِنهُ مَنْ ضَّیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ عاجز ترین مردم كسی است كه از بدست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر كسی است كه دوستان بدست آورده را از دست بدهد (الامالی ص 110)

(حدیث62) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: اَلْمُومِنُ مِثْلُ كَفَّتی الْمیزانِ كُلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بَلائِهِ. مومن همانند دو كفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می گردد ( تحف العقول ص 408)

(حدیث63) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: اَفضَلُ الْعِبادَةِ بَعدَ الْمَعْرِفَةِ إِنْتِظارُ الْفَرَجِ. بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است. (تحف العقول ص 403)

(حدیث64) امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند: لا تُمار فَیذْهَبَ بَهاوُكْ وَ لا تمازحْ فَیجْتَرَاُ عَلَیكَ جدال مكن كه ارزشت می رود و شوخی مكن كه بر تو دلیر شوند (تحف العقول ص 486)

(حدیث65) امام علی علیه السلام فرمودند: یابْنَ آدَمَ ما كَسَبْتَ فَوقَ قُوَّتِكَ ، فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیرِكَ. ای فرزند آدم! هرچه بیشتر از مقدار خوراكت به دست آوری خزانه دار دیگران خواهی بود. (مروج الذهب ج 2 ص 246)

(حدیث66) امام علی علیه السلام فرمودند: لا یعابُ المَرْءُ بِتَاخیرِ حَقِْهِ اِنَْمَا یعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ. برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را كه حقش نیست بگیرد (الامالی ج 1 ص 76)

(حدیث67)پیامبر اكرم (ص) فرمودند: لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است. (الكافى، ج 4، ص 62)

(حدیث68) امام علی علیه السلام فرمودند: صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه ‏هاست. (غرر الحكم، ج 1 ص 416)

(حدیث69) امام صادق علیه السلام فرمودند: اذا صمت فلیصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك. آنگاه كه روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز كند.) (الكافى ج 4 ص 87)

(حدیث70) امام رضا علیه السلام فرمودند: من قرا فى شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غیره من الشهور. هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اینست كه درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند. (بحار الانوار ج93، ص346)

(حدیث71) پیامبر اكرم (ص) فرمودند: هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار. رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. (بحار الانوار،ج93،ص342)

(حدیث72) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: لا فَضیلَةَ كَالْجِهادِ ، ولا جِهادَ كَمُجاهَدَةِ اَلهَوی فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست (تحف العقول ص 286)

(حدیث73) امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: لا تُجاهِدِ الطَّلَبَ جِهادَ الْغالِبِ وَ لا تَتَّكِلْ عَلَى الْقَدَرِ إِتَّكالَ المُسْتَسْلَمِ. چون شخص پیروز در طلب مكوش، و چون انسان تسلیم شده به قَدَر اعتماد مكن [بلكه با تلاش پیگیر و اعتماد و توكّل به خداوند، كار كن].

(حدیث74) امام صادق علیه السلام فرمودند: اثافى الاسلام ثلاثة: الصلوة و الزكوة و الولایة،لا تصح واحدة منهن الا بصاحبتیها سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زكات و ولایت كه هیچ یك از آنها بدون دیگرى درست نمى‏ شود. (كافى جلد2، ص 18)

(حدیث75) امام علی علیه السلام فرمودند: لا غِنَی كَالعَقلِ، و لا فَقْرَ كَالجَهلِ، و لا میراثَ كَالاَدَب و لا ظَهیرَ كَالمُشاوَرَه هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود. (تحف العقول ص89)

(حدیث76) امام صادق علیه السلام فرمودند: ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (ص) من تمام الصلوة تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (ص) كمال نماز است (وسائل الشیعه، ج 6 ص 221)

(حدیث77) امام علی علیه السلام فرمودند: رُبِّ عالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لا ینْفَعُهُ. چه بسیارند دانشمندانی كه جهلشان آنها را كشته در حالی كه علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودی نمی دهد. (ارشاد ص144)

(حدیث78) امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند: اَشَدُّ النّاس اجتهاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنوبَ. كوشنده ترین مردم كسی است كه گناهان را رها سازد. (تحف العقول ، ص 489)

(حدیث79) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: اِیاكَ وَ المِزاحَ فَاِنَّهُ یذهَبُ بِنُورِ ایمانِكَ از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا كه شوخی نور ایمان تو را می برد. (بحارالانوار،ج78،ص321)

(حدیث80) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اثنان یعلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین. دو چیز را خداوند در دنیا كیفر میدهد : تعدی و ناسپاسی پدر و مادر. (كنز العمال، ج 16، ص 462، ح 45458)

(حدیث81) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ادعوا الله و اََنتم موقنون بالاجابة واعلموا اَنَّ الله لا یستجیبُ دعاء من قَلب غافل لاه. خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید كه خداوند دعا را از قلب غافل بیخبر نمی پذیرد (كنز العمال، ج2، ص72)

(حدیث82) امام صادق علیه السلام فرمودند: الـرغبه فـى الـدنیـا تـورث الغم و الحزن والزهـد فـى الدنیا راحه القلب و البـدن. رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه و زهد و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و بدن است. (تحف العقول، ص 358)

(حدیث83) امام صادق علیه السلام فرمودند: مَنْ عَرَفَ اللهَ خافَ اللهَ و مَنْ خافَ اللهَ سَخَتْ نَفْسَهُ عَنِ الدُّنیا. هر كه خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز می ماند. (جهاد النفس، ص 83)

(حدیث84) امام كاظم علیه السلام فرمودند: افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است. (تحف العقول،ص455)

(حدیث85) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَكا مَنْ كانَ قَبلكُمْ و هُما مُهْلِكاكُمْ. همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاكت رساند و همین دو نیز هلاك كننده شماست. (جهاد النفس، ص 247)

(حدیث86) امام حسین علیه السلام فرمودند: لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا. هیچ كس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن كه در دنیا خدا ترس باشد. (بحار الانوار،ج 4،ص 19)

(حدیث87) امام حسین علیه السلام فرمودند: لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق. كسانی كه رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد. (مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)

(حدیث88) امام حسن علیه السلام فرمودند: المسؤول حر حتی یعد ، ومسترق المسؤول حتی ینجز. انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود ،و تا به وعدهاش عمل نكند رها نخواهد شد . (بحار الانوار،ج78،ص113)

(حدیث89) امام علی علیه السلام فرمودند: خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکوا علیکم ، و ان عشتم حنوا الیکم با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق ورزند. (نهج البلاغه)

(حدیث90) امام حسین علیه السلام فرمودند: من حاول اَمرا بمعصیة الله كان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر. كسی كه بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود . (بحارالانوار،ج78،ص120)

(حدیث91) امام حسین علیه السلام فرمودند: من طلب رضی الناس بسخط الله وكله الله إلی الناس .  كسی كه برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد. (بحارالانوار،ج78،ص126)

(حدیث92) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: لا فقر اَشد من الجهل ، لا مال اَعود من العقل .  هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست . (اصول كافی،ج1،ص30)

(حدیث93) امام علی علیه السلام فرمودند: لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است . (بحار الانوار،ج82،ص227)

(حدیث94) امام صادق علیه السلام فرمودند:  اَحبّ اخوانى الى من اهدى الى عیوبى محبـوبتـرین بـرادرانـم نزد من، كسـى است كه عیبهایـم را به من اهدا كنـد. (تحف العقول،ص366)

(حدیث95) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید (بحارالانوار،ج،83ص20)

(حدیث96) امام علی علیه السلام فرمودند: العلم وراثه کریمه ، و الاداب حلل مجدده ، و الفکرمرآه صافیه علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف (نهج البلاغه)

(حدیث97) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: من ترک الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له کسی که از روی بی میلی ،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست. (امالی شیخ صدوق،ص290)

(حدیث98) امام علی علیه السلام فرمودند: من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست. (اصول وافی،ج2،ص100)

(حدیث99) امام حسین علیه السلام فرمودند: من اَحبك نهاك و من اَبغضك اَغراك. كسی كه تو را دوست دارد، از تو انتقاد می كند و كسی كه با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می كند (بحار الانوار،ج75،ص128)

(حدیث100) امام علی علیه السلام فرمودند: اَكبَرُ العَیبِ اَنْ تَعیبَ ما فیكِ مِثْلُهُ. بزركترین عیب آن است كه آنچه را كه مانند آن در خود توست عیب بشماری. (جهاد النفس)  ===============================================================

(حدیث101) امام جواد علیه السلام فرمودند: اِیاك و مصاحبة الشریر ، فاِنه كالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح اَثره از همراهی و رفاقت با آدم شرور بپرهیز ،زیرا كه او مانند شمشیر برهنه است كه ظاهرش نیكو و اثرش زشت است. (مسندالامام الجواد،ص243)

(حدیث102) امام صادق علیه السلام فرمودند: لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلاة هركس نماز را سبك بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت (فروع كافی،ج3،ص270)

(حدیث103) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: عالم ینتفع بعلمه افضل من سبعین الف عابد دانشمندی كه از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است . (بحارالانوار،ج75 ،ص173)

(حدیث104) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لكم بهترین چیزی را كه دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید. (بحارالانوار،ج65،ص152)

(حدیث105) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: لا یسلم احد من الذنوب حتی یخزن لسانه هیچ كس از گناهان سالم نمی ماند ، مگر اینكه زبانش را نگه دارد. (بحارالانوار،ج75،ص178)

(حدیث106) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: ان اعجل الطاعه ثوابا لصله الرحم نزدیكترین و سریعترین طاعت در ثواب ، پیوند با خویشان است. (تحف العقول،ص303)

(حدیث107) امام حسین علیه السلام فرمودند: من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر. از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است . (بحارالانوار،ج78،ص119)

(حدیث108) امام حسین علیه السلام فرمودند: من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر. از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است . (بحارالانوار،ج78،ص119)

(حدیث109) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: آیة المنافق ثلاث : اذا حدث كذب واذا وعد اخلف واذا اؤتمن خان . نشان منافق سه چیز است : 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خیانت نماید . (صحیح مسلم،كتاب الایمان،ح 89)

(حدیث110) امام صادق علیه السلام فرمودند: انَّ العَملَ القَلیل الدّائم غلی الیقینِ اَفْضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الكثیر علی غَیرِ یقین عمل اندك و بادوام كه بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد كه بدون یقین باشد برتر است. (جهاد النفس،‌ص62)

(حدیث111) امام رضا علیه السلام فرمودند: انَّ یوم الغدیر فی السَماءِ اشهرُ منه فی الارض روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است. (مصباح المجتهد،ص 737)

(حدیث112) امام صادق علیه السلام فرمودند: ثَلاث مـَن كـُن فیه كـان سَیـدا: كَظمُ الغیظ وَالعَفـوُ عَن المَسیىء والصِّله بِـالنَفـسِ وَالمـال. سه چیز است كه در هـر كه بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ،گذشت از بدكـردار، كمك و صله رحـم بـا جـان و مـال. (تحف العقول، ص 317)

(حدیث113) امام حسن علیه السلام فرمودند: الخیر الذی لا شر فیه ، الشكر مع النعمة والصبر علی النازلة . خیری كه هیچ شری در آن نیست ، شكر بر نعمت و صبر بر مصیبت ناگوار است . (تحف العقول ، ص 237)

(حدیث114) امام هادی علیه السلام فرمودند: من كان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر هر كه بر طریق خداپرستی محكم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبك آید، گر چه تكه تكه شود. (تحف العقول ، ص 511)

(حدیث115) امام صادق علیه السلام فرمودند: ان من اعظم الناس حسره یوم القیامه، من وصف عدلا ثم خالفه الى غیره. پشیمان ترین شخص در روز قیامت، كسى است كه براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد (وسائل الشیعه،ج15،ص295)

(حدیث116) امام صادق علیه السلام فرمودند: علیك بالصمت، تعد حلیما، جاهلا كنت او عالما، فان الصمت زین لك عندالعلما و سترلك عندالجهال. عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است (مستدرک ،ج 9، ص17)

(حدیث117) امام صادق علیه السلام فرمودند: ما عذب الله امه الا عنداستهانتهم بحقوق فقرإ اخوانهم خداوند امتى را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتى كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستى نمایند (مستدرک ،ج 12، ص413)

(حدیث118) امام صادق علیه السلام فرمودند: ایـاكـم ان یحسـد بعضكـم بعضـا فـان الكفـر اصله الحسـد. از حسـد ورزى به یكـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه كفـر، حسـد است. (تحف العقول ، ص 315) (حدیث119) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است . (کنز العال،ج 7،حدیث 18859)

(حدیث120) امام علی علیه السلام فرمودند: الصلوة حصن من سطوات الشیطان نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد. (غررالحکم ، ص 56 )

(حدیث121) امام سجاد علیه السلام فرمودند: الخیرَ کُلُّهُ قَد اجتَمَعَ فی قَطعِ الطّمعِ عمّا فی أَیدِی النّاس تمامیِ خیر و خوبی در بریدن طمع و چشم نداشتن به آنچه که در دستان مردم جمع شده، است. (جهادالنفس،ص276)

(حدیث122) امام صادق علیه السلام فرمودند: لاتشـاور احمق و لاتستعن بكذاب و لاتثق بمـوده ملوك با احمق مشورت نكن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مكن. (تحف العقول،ص316)

(حدیث123) امام صادق علیه السلام فرمودند: ما اَقبَحَ بِالمُومنِ اَن تَکونَ لَهُ رَغبةٌ تُذِلهُ برای مومن چقدر زشت است که میل و رغبتی داشته باشد که او را به ذلت و خواری بکشاند. (جهاد النفس،ص277)

(حدیث124) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند: ما من شی ء تراه عیناك الا وفیه موعظه چیزی نیست كه چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن كه در آن پند و اندرزی است . (بحاالانوار،ج 78،ص319)

(حدیث123) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: لا تُنالُ وِلایَتُنا الّا بِالعَمَلِ و َ الوَرَع کسی به ولایت ما نمی رسد مگر با عمل شایسته و خودداری از گناه (جهاد النفس،ص112)

(حدیث126) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أجملوا فی طلب الدنیا فإن كلا میسر لما خلق له در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر كس هر چه قسمت اوست می رسد. (كتاب التجارات،ح2133)

(حدیث127) امام صادق علیه السلام فرمودند: ما عذب الله اُمة الا عند اِستهانتهم بحُقوق فُقَرإِ اِخْوانِهِم خداوند امتى را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتى كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستى نمایند. (مستدرک،ج12،ص413)

(حدیث128) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: الْجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزُّ و جلَّ یومَ القیامَةِ دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سركشانِ متكبّر هستند. (جهادالنفس،ص254)

(حدیث129) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: خذوا الكلمه الطیبه ممن قالها و ان لم یعمل بها سخن نیك را از هر كسی ، هر چند به آن عمل نكند ، فرا گیرید . (بحارالانوار،ج75،ص170)

(حدیث130) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: ان لكل شیءٍ قفلاً و قفل الایمان الرفق هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا كردن و نرمی است (جهاد النفس، ح271)

(حدیث131) امام صادق علیه السلام فرمودند: الجبارون ابعد الناس من الله عز و جل یوم القیامة دورترین مردم از خداوند عزو جل در روز قیامت سرکشان متکبر هستند (جهاد النفس، ح589)

(حدیث132) امام علی علیه السلام فرمودند: لا یَعدَمُ الصَبورُ الظَّفَرَ و اِن طالَ بِهِ الزَّمان  شخص صبور پیروزی را از دست نمی دهد و عاقبت به پیروزی می رسد اگر چه زمانی طولانی بر او بگذرد. (جهاد النفس، ح251)

(حدیث133) امام صادق علیه السلام فرمودند: الحسبُ الفِعالُ و الشّرَفُ المالُ و الكَرَمُ التَّقوی    گوهر مرد و بزرگی او اعمال اوست و شرافت و ارجمندی او دارایی او و كرامت و بزرگواری او تقوای اوست . (جهاد النفس، ح180)

(حدیث134) امام رضا علیه السلام فرمودند: صدیقُ كُلُّ امری عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهَ دوست هركسی عقل اوست و دشمن هر كس نادانی اوست. (جهاد النفس، ح82)

(حدیث135) امام حسن علیه السلام فرمودند: عجبت لمن یتفكر فی مأكوله كیف لا یتفكر فی معقوله تعجب میكنم از كسانیكه در غذای جسم خود فكر میكنند ولی در امور معنوی و غذای جان خویش تفكر نمیكنند. (بحار الانوار،ج1،ص218)

(حدیث136) امام رضا علیه السلام فرمودند: لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد فى العبادة اتكالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم اتكـالا علـى العبـادة فـانـه لایقـبل احـدهـمـا دون الاخر. مبادا اعمال نیك را به اتكاى دوستى آل محمد(ص) رها كنید، مبادا دوستى آل محمد(ص) را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ كدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود ( بحارالانوار،ج78،ص348)

(حدیث137) پیامبر اكرم (ص) فرمودند: اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین . دو چیز را خداوند در این جهان كیفر میدهد : تعدی ، و ناسپاسی پدر و مادر . (كنز العمال ، ج 16 ، ص 462)

(حدیث138) امام محمد باقر(ع) فرمودند: اتَّقوا اللّهَ و صُونو دینَکُم بِالوَرَع همانا سخت ترین عبادت باز ایستادن از گناه است. (جهاد النفس،ح 188)

(حدیث139) امام حسن عسكری(ع) فرمودند: لیست العبادة كثرة الصیام و الصلاة ، و إنما العبادة كثرة التفكر فی أمر الله عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه كردن در امر خداست. (تحف العقول ، ص 518)

(حدیث140) پیامبر اكرم (ص) فرمودند: لا تَتظُرو الی صَغیرِ الذّنبِ ولَکَنِ نظروا الی ما اجتَرَأتُم به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگرید (جهاد النفس،ح 405)

(حدیث141) امام صادق(ع) فرمودند: اِحمَل نَفسَكَ لِنَفسِكَ فَإن لَم تَفعَل لَم یحمِلكَ غَیرُك. نفست را به خاطر خودت به زحمت ومشقت بیانداز زیرا اگر چنین نكنی دیگری خودش را به برای تو به زحمت نمی افكند (جهاد النفس،ح 2)

(حدیث142) امام رضا(ع) فرمودند: ما حد التَّوكُل؟ فقال لی : اَن لا تَخافَ معَ اللهِ اَحَداً  حد توكل چیست؟ حضرت فرمودند: اینكه با وجود خدا از هیچ كس نترسی (جهاد النفس،ح 292)

(حدیث143) امام صادق(ع) فرمودند: لایتـم المعروف الا بثلاث خصـال: تعجیله و تقلیل كثیره و ترك الامتنان به. احسان و نیكى كامل نباشد،مگر با سه خصلت:شتاب در آن،كم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن. تحف العقول،ص323 (حدیث144) امام صادق(ع) فرمودند: اِعمَل بِفرائِض اللهِ تشكُن أتقَی النّاس به واجبات الهی عمل كن تا پرهیزكارترین مردمان باشی (جهاد النفس،ح 242)

(حدیث145) پیامبر اكرم (ص) فرمودند: اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین . دو چیز را خداوند در این جهان كیفر میدهد : تعدی ، و ناسپاسی از پدر و مادر . (كنز العمال،ج16،ص 462)

(حدیث146) امام صادق(ع) فرمودند: علیك بالصمت، تعد حلیما، جاهلا كنت او عالما، فان الصمت زین لك عندالعلمإ و سترلك عندالجهال. عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى ; زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است. (مستدرك الوسایل،ج9،ص17)

(حدیث147) امام علی(ع) فرمودند: مَن لَم یعطِ نَفسَهُ شَهوَتَها أَصابَ رُشدُهُ  كسی كه به نفس خود، خواسته نفس را عطا نكند به رشد خود رسیده است. (جهاد النفس،ح 213)

(حدیث148) امام صادق(ع) فرمودند: اِذا رأَیتمُ العَبدَ مُتفُقَّداً لِذُنوبِ النّاس ناسیا لِذنوبه فَاعلُمو اَنَّهُ مُكِرَ بهِ هرگاه دیدید كه بنده ای گناهان مردمان را جستجو می كند و گناهان خویش را فراموش كرده است بدانید كه او فریب شیطان را خورده است. (جهاد النفس،ح 237)

موضوعات مرتبط : احادیث ناب(1)
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

دانلود  محتوای قرائت سوره های حمد-توحید-کوثر وعصر
برای استفاده در مدارس ابتد ایی و متوسطه اول

 

دانلود از لینک زیر

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

آموزش نرم افزار تولید محتوای اتوپلی مدیا استادیو

با این نرم افزار خواهید توانست محتواهای زیبای اموزشی و قرانی تولید کنید

مدرس : رضا اتابک

بقیه جلسات به مرور زمان تکمیل می گردند

دانلود جلسه اول

 دانلود جلسه دوم

 

دانلود جلسه سوم

دانلود جلسه چهارم

دانلود جلسه پنجم

 دانلود جلسه ششم

 

دانلود جلسه هفتم

 

 

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

آموزش نرم افزار تولیدمحتوای استوری لاین

با این نرم افزار خواهید توانست محتواهای قرآنی و آموزشی زیبایی تولید کنید.

مدرس : رضا اتابک

جلسات به مرور تکمیل می شود

 

دانلود از لینک های زیر

 

جلسه اول

 

 

 

 جلسه دو

 

 

 

جلسه سوم

 

 

 

جلسه چهارم

 

 

 

جلسه پنجم

 

 

 

جلسه ششم

 

 

 

جلسه هفتم

 

 

 

جلسه هشتم

 

موضوعات مرتبط : آموزش استوری لاین
نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

دانلود صوتی سوره های قرآن به زبان انگلیسی

 در 4 لینک زیر هر 114 سوره ی قرآن مجید  را به زبان انگلیسی دانلود کنید

 

لینک اول

 

لینک دوم

 

لینک سوم

 

لینک چهار

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

دانلود نسخه جدید نرم افزارایرانی قرآن من برای آندروید Quran e Man 1.2

Quran e Man 1.1

پیشنهاد بسیار ویژه طه قرآن

نرم افزار ایرانی قرآن من برای گوشی های آندروید  Quran e Man 1.2

تا به حال نرم افزارهای قرآن زیادی را در این سایت و سایت های دیگر مشاهده کرده اید . اما این بار قصد معرفی یک نرم افزار قرآن جدید و متفاوت را در سایت طه قران   داریم که تفاوت آن در این است  که این نرم افزار ، یک نرم افزار کاملا ایرانی است .

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

دانلود نرم افزار قرآن موبایل (اندروید)، با صوت قاریان مشهور و ترجمه فارسی

iQuran 2.4 Android

در این مطلب، هدیه ویژه ای برای کاربران سایت سرزمین دانلود داریم.

نرم افزار قرآن کریم با خط عثمان طه، با ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی، به همراه صوت دلنشین 3 قاری مشهور جهان اسلام.

این نرم افزار مخصوص موبایل های اندروید بوده و فایل نصب نرم افزار به همراه ترجمه فارسی آن به صورت یکجا قابل دانلود است.

همچنین 3 دوره تلاوت کامل قرآن کریم با صدای 3 قاری مشهور را میتوانید به صورت جداگانه دانلود کرده و به نرم افزار اضافه کنید. (قاریان ارجمند عبدالباسط، سعدالغامدی، ماهرالمعیقلی)

مهم ترین قابلیت های نرم افزار iQuran :

- امکان انتخاب سوره و آیه مورد نظر

- فهرست بندی بر اساس سوره، آیه، حزب، جزء

- امکان ارسال متن های انتخابی از قرآن کریم به وسیله SMS یا ایمیل

- متن درشت و خوانا با خط عثمان طه

- اعراب گذاری دقیق با امکان بزرگنمایی

- ترجمه فارسی آیت الله مکارم شیرازی

- امکان نمایش متن و ترجمه فارسی به صورت همزمان

- 3 دوره تلاوت کامل قرآن کریم با صدای 3 قاری ارجمند

- امکان پخش صوت قرآن با صدای قاری انتخابی، همزمان با نمایش متن آیات

- امکان جستجو در متن قرآن

- امکان تنظیم برای تکرار آیات

- امکان نشانه گذاری آیات برای مراجعات بعدی

- نمایش ادعیه قرآنی با دسته بندی موضوعی

- و ده ها قابلیت دیگر

نرم افزار قرآن کریم مخصوص اندروید، iQuran 2.4 Android را دانلود کنید:

پلتفرم : اندروید (Android 1.6 or later)

دانلود برنامه نصب، به همراه ترجمه فارسی - با حجم 43.5 مگابایت

دانلود صوت استاد عبدالباسط - با حجم 1.5 گیگابایت - تلاوت با صوت (تحقیق)

دانلود صوت استاد سعدالغامدی - با حجم 390 مگابایت (ترتیل)

دانلود صوت استاد ماهرالمعیقلی - با حجم 602 مگابایت (ترتیل)

نکته 1 : نرم افزار متن و ترجمه قرآن، بدون فایل های صوتی هم قابل استفاده میباشد.

نکته 2 : امکان نصب همزمان صدای تمام قاریان وجود دارد. در این صورت در هنگام استفاده از نرم افزار میتوانید انتخاب کنید که صدای کدام قاری پخش شود.

نکته 3 : راهنمای نصب، اضافه کردن ترجمه فارسی، و اضافه کردن فایل های صوتی، در محتوایی که دانلود میکنید قرار دارد.

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

شحات محمد انور

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 بروج ، آيه 12 تا آخر سوره   162 0:02:23
2 بلد   482 0:07:20
3 ضحی   235 0:03:31
4 انشراح   151 0:02:13
5 تين   151 0:02:13
6 قريش   95 0:01:22
7 احزاب ،آیه 38 تا 48 ،نازعات 26 تا آخر ،نصر   11,964 0:33:13
8 مائده ،آیه 41 تا 54   10,335 0:28:41
9 انبیاء ،آیه 83 تا آخر   10,507 0:29:10
10 فصلت ،آیه 30 تا 47   11,782 0:32:43
11 شوری ،آیه 23 تا آخر   10,393 0:28:51
12 نمل ،آیه 32 تا 44   7,657 0:21:15
13 نساء ،آیه 58 تا 59   2,794 0:7:45
14 آل عمران ،آیه 12 تا 20   8,743 0:24:16
15 تحریم ،زلزال   10,338 0:28:42
16 نساء،آیه 1 تا 19   10,418 0:28:56
17 توبه ،آیه 60 تا 82   10,315 0:28:38
18 غافر ،آیه 7 تا 17   8,601 0:23:53
19 نحل ،آیه 25 تا آخر ،1 تا 4 ،16 تا 24 اسرا   11,656 0:32:22
20 طه ،آیه 1 تا 45   12,476 0:34:39
21 زلزال تا ناس ،حمد،بقره ،آیه 1 تا 5   19,958 0:55:26
22 نور ،آیه 21 تا 38   18,711 0:51:58
23 کهف ،آیه 13 تا 26   5,184 0:28:47
24 انسان ،آیه 1 تا 22   4,653 0:25:49
25 شوری ،آیه 1 تا 19   5,599 0:31:5
26 بقره ،آیه 257 تا 261   9,024 0:25:3
27 اسراء ،آیه 19 تا 39   7,843 0:21:47
28 بلد ،آیه 1 تا 16     (منبع:سایت تلاوت)   1,935 0:10:44
29 فاطر ،آیه 1تا 24     (منبع:سایت تلاوت)   7,910 0:43:56
30 یوسف ،آیه 7تا 29  (منبع:سایت تلاوت)   5,594 0:31:04
31 واقعه ،آیه 75 تا 96  (منبع:سایت تلاوت)   8,578 0:47:38
32 مریم ،آیه 1 تا 31    (منبع:سایت تلاوت)   5,241 0:29:06
33 قیامت،آیه1 تا 40،تکویر،آیه1تا 19 (منبع:سایت تلاوت)   4,776 0:26:31
34 حجرات ،آیه 13 تا 18 ،ق 1 تا  8   (منبع:سایت تلاوت)   4,837 0:26:51
35 فصلت ،30 تا 38 ،   قریش 1 تا 4   (منبع:سایت تلاوت)   5,510 0:30:36
36 حمد ،آیه 1 تا 7      (منبع:سایت تلاوت)   381,323 0:02:06
37 احزاب ،آیه 21 تا 35 (منبع:سایت تلاوت)   6,018 0:33:25
38 الحاقه ،آیه 1 تا 24   (منبع:سایت تلاوت)   2,510 0:13:55
39 بقره ،252 تا 264     (منبع:سایت تلاوت)   5,818 0:32:18
40 انسان ،آیه 1 تا 22    (منبع:سایت تلاوت)   8,568 0:47:35

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

احمد ابوالقاسمی

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 احزاب آیات 28 تا 34   1,294 0:05:30
2 انبیاء آیه 10   88 0:00:21
3 بقره آیات 255 تا 257   1,416 0:06:01
4 بقره آیات 233 تا 235   951 0:04:02
5 اسراء آیه 105 تا آخر   1,992 0:08:28
6 لقمان آیه 33 تا آخر   857 0:03:38
7 مریم آیات 25 تا 26   115 0:00:28
8 نمل آیات 67 تا 82   1,525 0:06:29
9 روم آیات 28 تا 37   1,518 0:06:27
10 شعراء آیات 192 تا 220   1,948 0:08:17
11 مریم آیات 16 تا 36   3,490 0:14:51
12 مریم آیات 29 و 30   215 0:00:35
13 مجادله آیات 1 تا 10   2,662 0:11:20
14 زمر آیات 10 تا 23   2,230 0:09:29
15 اسراء آیات 23 تا 38   2,036 0:08:40
16 حدید آیات 1 تا 12   2,188 0:09:18
17 نمل آیات 15 تا 44   6,998 0:29:50
18 زمر آیات 10 تا 18   1,635 0:06:57

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

احمد ابوالقاسمی

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 احزاب آیات 28 تا 34   1,294 0:05:30
2 انبیاء آیه 10   88 0:00:21
3 بقره آیات 255 تا 257   1,416 0:06:01
4 بقره آیات 233 تا 235   951 0:04:02
5 اسراء آیه 105 تا آخر   1,992 0:08:28
6 لقمان آیه 33 تا آخر   857 0:03:38
7 مریم آیات 25 تا 26   115 0:00:28
8 نمل آیات 67 تا 82   1,525 0:06:29
9 روم آیات 28 تا 37   1,518 0:06:27
10 شعراء آیات 192 تا 220   1,948 0:08:17
11 مریم آیات 16 تا 36   3,490 0:14:51
12 مریم آیات 29 و 30   215 0:00:35
13 مجادله آیات 1 تا 10   2,662 0:11:20
14 زمر آیات 10 تا 23   2,230 0:09:29
15 اسراء آیات 23 تا 38   2,036 0:08:40
16 حدید آیات 1 تا 12   2,188 0:09:18
17 نمل آیات 15 تا 44   6,998 0:29:50
18 زمر آیات 10 تا 18   1,635 0:06:57

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

محمداحمد بسیونی

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 مزمل ،آیه 10 تا 19 ،حمد ،آیه 1 تا 7 ،بقره ،آیه 1 تا 2   4,673 0:25:56
2 حجر ،آیه 85 تا 99 ،نحل ،آیه 1 تا 10   5,350 0:29:42
3 شوری ،آیه 1 تا 12   5,580 0:30:59
4 احزاب ،آیه 18 تا 30   4,456 0:24:44
5 واقعه ،آیه 76 تا 96 ،حدید ،آیه 1 تا 4   5,682 0:31:33
6 آل عمران 167 تا 173   9,413 0:05:09
7 زمر 73 تا 75 و غافر 1 تا 9   3,533 0:23:27
8 احزاب 27 تا 48   280,8 0:01:46
9 نحل 125 تا آخر   588,010 0:03:49
10 نساء 76 تا 87   4,223 0:28:02

(منبع:سایت تلاوت)

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

کامل یوسف البهتیمی

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 فرقان 58تا آخر،قیامه،علق1 تا 5   4,949 00:33:44
2 ابراهیم 31تا41   3,702 00:25:13
3  احزاب  35تا48 و 21تا 40   5,230 00:35:38
4 آل عمران 26تا 42   5,264 00:35:53
5 فتح27نا آخر،طارق،بلد،شمس 1تا 9   3,452 00:23:31
6 فصلت 30 تا 47   4,933 00:33:37
7 نمل  15تا 44 (وسط آیه )   4,467 00:30:26
8 ابراهیم 31 تا 48   3,613 00:24:37
9 رعد 1تا 18 (وسط آیه)   3,935 00:26:49
10 اسراء 1-24   5,327 00:36:18
11 فصلت 30-47 (2)   6,736 00:45:55
12 فرقان 58 تا آخر ، قدر   3,881 00:26:27
13 مریم 1-36   4,565 00:31:06
14 کهف 30-49   4,199 00:28:37
15 کهف 27-58   5,885 00:40:07
16  نمل 82 تا آخر،قصص 1-14   3,888 00:26:29
17 آل عمران 133-152   3,628 00:24:43
18 نبأ 1-37   1,349 00:09:10
19 نساء 36-54   3,703 00:25:14
20 ماعون تا آخر سوره ناس   1,965 00:13:23
21 نجم، قمر 1-5   3,742 00:25:30
22 آل عمران 26-43   5,989 00:40:49
23 واقعه   3,992 00:27:12
24 بقره 142 – 158   3,130 00:26:40
25 ابراهیم 31 – 48   3,706 00:31:35
26 اسراء 1 – 19   4,686 00:39:57
27 اسراء 1 – 24   4,955 00:42:15
28 فرقان 58 تا آخر و قیامه و علق 1 – 4   3,529 00:30:05
29 فرقان 58 تا آخر و قدر   3,822 00:32:35
30 کهف 27 – 58   3,524 00:30:02
31 مریم 1-36   2,982 00:25:24
32 نمل 15 – 43   2,214 00:18:51
33 نمل 82 تا آخر و قصص 1-14   2,214 00:18:51
34 نساء 36 – 54   3,300 00:28:07
35 قصص 51 – 75   3,418 00:29:08
36 رعد 1-18   3,528 00:30:04
37 طه 1 تا 47   3,376 00:28:46
38 آل عمران 26تا 43   4,309 00:29:22
39 ابراهیم 31 تا 41   3,086 00:21:01
40 شوری 13 تا 36   4,258 00:29:01
41 عنکبوت 26 تا 50   3,867 00:26:21
42 فرقان 58 تا آخر   2,592 00:17:39
43 قدر 1 تا 5   407 00:02:45
44 قصص 1 تا 14   2,207 00:15:02
45 مریم 22 تا 57   3,880 00:26:26
46 آیاتی از سوره نمل   1,754 00:11:56
47 قصص 51 تا 75   4,014 00:27:21

 

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

محمد عمران

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 زمر ،آیه 61 تا 74   8,290 0:46:02
2 احزاب ،آیه 28 تا 48   5,248 0:29:08
3 آل عمران ،آیه 195 تا 203   4,192 0:23:16
4 فرقان ،آیه 61 تا 71   3,375 0:18:44
5 غافر ،آیه 1 تا 9   6,289 0:34:55

(منبع:سایت تلاوت)

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

متولی عبدالعال

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 آل عمران ،آیه 189 تا 200   5,127 0:28:28
2 الحج ،آیه 1 تا 41      10,432 0:57:56
3 مائده ،آیه 109 تا 120       5,826 0:32:21
4  قمر ،آیه 49 تا 55 ،الرحمن ،آیه 1 تا 53   5,453 0:30:16
5   بقره ،آیه 284 تا 286 ،آل عمران ،آیه 1 تا 6   4,560 0:25:19
6    نجم ،آیه 31 تا 62،قمر،آیه 1 تا 5   5,441 0:30:12
7 یوسف ،آیه 1 تا 46   10,755 0:59:44
8 مریم ،آیه 12 تا 36   4,052 0:22:29
9 طه ،آیه 1 تا 35   3,864 0:21:27
10 احزاب ،آیه 21 تا 27   3,352 0:18:36
11 آل عمران ،آیه 133 تا 145   4,222 0:23:26
12 بقره ،آیه 267 تا 277   4,983 0:27:40
13 قیامت ،1 تا 40 ،انسان ،1 تا 20   3,588 0:19:55
14 حشر ،آیه 18 تا 24 ،حمد ،1 تا  7،بقره ،آیه 1 تا 5   5,757 0:31:58
15 نمل ،آیه 15 تا 31   4,491 0:24:56
16 ق ،آیه 31 تا 45 ،الذاریات 1 تا 6   3,472 0:19:16
17 بلد ،آیه 61 تا 75 ،غافر ،آیه 1 تا 20 ،نازعات ،آیه 26 تا 46   2,989 0:16:35
18 زمر ،آیه 61 تا 75 ،غافر ،آیه 1 تا 20 ،نازعات ،آیه 26 تا 46   10,650 0:59:9
19 بقره ،آیه 124 تا 131   4,850 0:26:56
20 لقمان ،آیه 33 تا 34 ،سجده ،آیه 1 تا 9   4,333 0:24:03
21 یوسف ،آیه 83 تا 90   2,699 0:14:58
22 قیامت ،آیه 1 تا 40   3,243 0:18:00
23 تحریم ،آیه 1 تا  12   3,588 0:19:55
24 قریش ،آیه 1 تا 4   493,9 0:02:43
25 نصر ،آیه 1 تا 3   474,4 0:02:37
26 بقره ،آیه 177 تا 212   10,758 0:59:45
27 بقره ، آیه 196 تا 203   5,060 0:28:05
28 آل عمران ،آیه 18 تا 53   10,928 01:00:41
29 آل عمران ،آیه 93 تا 112   4,374 0:24:17
30 آل عمران ،آیه 169 تا 174   1,964 0:10:53
31 آل عمران ،آیه 171 تا 185   3,928 0:21:48
32 انفال ،آیه 1 تا 10   4,713 0:26:10
33 نحل ،آیه 125 تا 128 ،اسرا ،آیه 1 تا 15   4,924 0:27:20
34 مریم ،آیه 1 تا 62   11,155 01:01:57
35 حج ،آیه 1 تا 35   8,488 0:47:08
36 عنکبوت ،آیه 46 تا 69   4,852 0:26:56
37 احزاب ،آیه 21 تا 35   5,242 0:29:06
38 صافات ، آیه 75 تا 132   5,191 0:28:49
39 قمر ،آیه 54 تا 55 ،الرحمن ،آیه 1 تا 40   3,273 0:18:10
40 حشر ،آیه 22 تا 24   983,5 0:05:26
41 علق ،آیه 1 تا 5   240,8 0:01:19
42 ضحی ،آیه 1 تا 11 ،انشراح ،آیه 1 تا 8،تین ،آیه 1 تا 8   1,528 0:08:28
43 انسان ،آیه 1 تا 20   1,851 0:10:16
44 حج ،آیه 1 تا 36   8,684 0:48:13
45 انفطار ،آیه 1 تا 19   1,650 0:09:09

(منبع:سایت تلاوت)

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

استاد سعید طوسی

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 انعام 120 تا 127   1,152 00:07:51
2 نازعات 40 تا آخر   408 00:02:45
3 بقره 284 تا آخر   884 00:06:00
4 بقره 106 تا 121   2,086 00:14:13
5 یونس 37 تا 56   2,108 00:14:22
6 یونس 104 تا آخر   1,378 00:09:23
7 شمس 1 تا 9   336 00:02:16
8 نور 34 تا 38   1,994 00:13:35
9 انسان 1 تا 18 و سوره بینه آیات 7 و 8   1,634 00:11:08
10 بقره 155 تا 157   266 00:01:49
11 بینه آیه 7 و 8   368 00:02:30
12 آیات آخر سوره بینه   372 00:02:31
13 فصلت 30 تا 36   1,546 00:10:32
14 نبأ 31 تا 36   376 00:02:34
15 نور 34 و 35   2,024 00:13:48
16 یونس 57 تا 70   1,606 00:10:57
17 یونس 24 تا 36   2,128 00:14:31
18 یونس 1 تا 12   1,658 00:11:18
19 افلا تتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله ...   74 00:00:30
20 سوره ی مبارکه نور آیات 35تا38 و نبأ آیات31تا36   2,532 00:17:15


برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

کریم منصوری

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 محمد 1 تا 9   1,480 0:06:26
2 احقاف 1 تا 10   1,720 0:07:32
3 جاسیه 12 تا 21   1,780 0:07:46
4 شورا 26 تا 48   2,340 0:10:14
5 فصلت 45 تا آخر   1,780 0:07:46
6 دخان 17 تا 29   1,030 0:04:30
7 واقعه 1 تا 26   1,230 0:05:22
8 احقاف 1 تا 10   1,690 0:07:23
9 لقمان 20 تا آخر   3,440 0:15:02
10 زخرف 20 تا آخر   1,180 0:05:08
11 اسراء 1 تا 6   1,340 0:05:51
12 اعراف 155 تا 157   1,490 0:06:30
13 انبیاء 105 تا 112   917 0:03:53
14 صف  5 تا 9   1,400 0:06:08
15 مائده 44 تا 46   1,280 0:05:36
16 مطففین 22 تا 28   725 0:03:04
17 احزاب 32 تا آخر   2,470 0:10:47
18 اسراء 9 تا 15   1,210 0:05:17
19 آل عمران 189 تا 194   2,430 0:10:37
20 انبیاء 105 تا آخر   912 0:03:52
21 بقره 153 تا 157   780 0:03:18
22 دخان 17 تا 29   946 0:04:01
23 فصلت 1 تا 8   1,220 0:05:19
24 قصص آیه آخر   1,070 0:04:39
25 لقمان 1 تا 10   1,270 0:05:32
26 زاریات 1 تا 23   1,330 0:05:48
27 ده 5 تا آخر   2,580 0:11:18
28 قصص 5 تا 9 ، شمس   3,240 0:14:08
29 مطففین 22 تا 28 ، شمس   1,530 0:06:40
30 نساء 80 تا 87 ، توحید   1,810 0:07:55
31 دخان 1 تا 28   2,510 0:10:59
32 مریم 28 تا 50   2,810 0:12:16
33 اسراء 43 تا 51   1,710 0:07:29
34 آل عمران 164 تا 171   2,020 0:08:48
35 نحل 22 تا 27   1,360 0:05:55
36 کهف 43 تا 51   1,690 0:07:23
37 توبه 128 تا 129 ، بلد   3,380 0:14:47
38 مریم 1 تا 11 ، شمس ، حمد ، بقره 1تا 2   4,190 0:18:19
39 مزمل 1 تا 19   3,540 0:15:28
40 نحل 51 تا 69   3,590 0:15:41
41 ضحا ، انشراء   1,920 0:08:23

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

راغب مصطفی غلوش

 

ردیف نام سوره پخش اجرا حجم
(KB)
زمان
1 نساء ، آيه 76 تا 81   1,472 0:22:39
2 رحمان ،آیه 9 تا 33 ،حاقه 1 تا 24   8,222 0:27:25
3 مومنون ،آیه 1 تا 35   6,208 0:20:42
4 مریم  ،آیه 22 تا 36 ، مطففین ،18 تا 28،علق ،1 تا 8   10,890 0:30:14
5 بقره ، آیه 196 تا 203   11,298 0:31:22
6 هود ، آیه 41 تا 56 ،نصر   9,879 0:27:26
7 قصص ، آیه 5 تا 14   5,837 0:16:12
8 احزاب ، آیه 38 تا 50   8,487 0:23:34
9 انفطار ،آیه 6 تا آخر ،بلد   8,216 0:22:49
10 نبأ ،آیه 31 تا آخر ،نصر   3,432 0:9:31
11 ابراهیم ،آیه 35 تا 41،علق ،1 تا 5   5,985 0:16:37
12 اسرا ،آیه 77 تا 87،قدر   9,964 0:27:40
13 بروج ،آیه 11 تا آخر،شمس ،تین   7,795 0:21:38
14 آل عمران ،آیه 189 تا 195 ،انشراح   9,376 0:26:2
15 کهف ،آیه 107 تا آخر ،بلد ،1 تا 18   6,684 0:18:33
16 قمر ،آیه 49 تا آخر ،رحمان ،1 تا 33   9,822 0:27:16
17 بقره ،آیه 189 تا 203   9,186 0:25:30
18 روم ،آیه 56 تا آخر   8,555 0:23:45
19 هود ،آیه 54 تا آخر ،لقمان ،آیه 1تا 30   10,799 0:29:59
20 طه ،آیه 1 تا 11   4,488 0:4:40

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 

 اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

موضوعات مرتبط : تلاوتهای شیخ غلوش
نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

عبدالباسط

 

ردیف

نام سوره

پخش اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 قصار السور
غاشیه (8 تا آخر) شمس، ضحی، انشراح، طین، حمد، تکویر، طارق، بلد، قدر
(در 2 قسمت)
  7,316 0:31:34
  6,322 0:28:11
2 کهف (ابتدا تا آیه 85)
(در 2 قسمت)
  7,538 0:32:07
  7,440 0:31:42
3 حجر (85 تا آخر)، قیامه، نصر، اخلاص   7,847 0:33:26
4 انبیا (83 تا 107)   7,248 0:30:53
5 آل عمران 189 تا آخر   5,911 0:25:10
6 حشر (18 تا آخر)، تکویر، فجر (27 تا آخر)   6,591 0:28:05
7 لو انزلنا هذا القرآن علی جبل ..   87 0:00:33
8 مریم (ابتدا  - 36)   9,834 0:41:55
9 کهف (60 تا 78 ،  107 تا 110 )   6,286 0:26:46
10 ضحی، انشراح، حمد   1,772 0:06:00
11 حج (23 تا 41) بلد (1 تا 18)، حاقه
(در 2 قسمت)
  7,316 0:31:10
  6,322 0:26:56
12 مائده ، آيه 20 تا 35   2,060 0:31:45
13 نبأ ، آيه 31 تا آخر سوره   355 0:05:22
14 تکویر   639 0:09:46
15 بلد ، آيه 1 تا 18   388 0:05:53
16 شمس   195 0:02:54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت ها

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

موضوعات مرتبط : تلاوتهای شیخ عبدالباسط
نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

دانلود کلیه تلاوت های مجلسی استاد محمد صدیق منشاوی با لینک مستقیم

http://romanceabs.persiangig.com/quran5/menshawi2.jpg

برای دانلود به ادامه مطلب رجوع کنید.

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

دانلود تلاوت های مرحوم استاد مصطفی اسماعیل

 

منبع : سایت مذهبی شهید آوینی

برای  دانلود تلاوت ها به ادامه مطلب رفته و طبق نکته زیر برای دانلود استفاده کنید.

 

نکته :برای دانلود کردن قرائت های بالا، روی آیکون  کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 اینم لینک سایت اصلی دانلود قرائت های استاد مصطفی اسماعیل

http://www.aviny.com/voice/quran/ghera'at/MostafaEsmaeil/mostafa-esmaeil.aspx

 

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

نرم افزار کامل قرآن کریم به همراه قرائت و ترجمه + دانلود

نرم افزار ذکر که به نوعی قرآن رومیزی کامپیوتر شما محسوب می شود نرم افزاری است که کاملا بر پایه ی قرآن طراحی شده و در بین نرم افزارهای مشابه خود از امکانات فراوانی برخوردار است.

 نرم افزار Zekr در بین نرم افزارهای مشابه خود از امکانات فراوانی برخوردار است که می توان از بین این امکانات به تلاوت قرآن با صوتی دلنشین و همچنین تفسیر و ترجمه ی قرآن نام برد که این امکانات و همچنین محیط ساده ولی جذاب آن سبب شده است تا این نرم افزار به راحتی برای همه ی افراد از جمله مردم عادی و همچنین پژوهشگران قرآن قابل استفاده باشد.

این نرم افزار که برای اولین بار در سال 2005 ارائه شد اکنون به تکاملی فوق العاده دست یافته و بسیاری از مشکلات و باگ های آن در این ورژن برطرف شده است.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Zekr:

- امکان نشانه گذاری و تغییر رنگ منو ها

- امکان تلاوت قرآن در هر دو صورت آفلاین و آنلاین

- امکان جست وجوی پیشرفته در آیات و ذکرها

- امکان زوم کردن بر روی متن قرآن و آیه به صورت جداگانه یا هر دو

- بهبود و پیشرفت هارمونیک آیکون ها

- پشتیبانی از 24 زبان زنده ی دنیا از جمله زبان شیرین فارسی

- تغییر سایز آیکون های برنامه از 13 پیکسل به 16 پیکسل

- تغییر نکردن سایز فونت نام سوره با تغییر سایز فونت

- تلاوت قرآن با صوتی بسیار دلنشین

- توانایی تفسیر و ترجمه ی قرآن

- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز از جمله ویندوز محبوب 7

- و ...

حجم فایل: 8.12 مگابایت

برای دانلـود نرم افـزار اینجـا را کلیـک کنـید

براي اجرا نياز به نصب نرم افزار Java-runtime-6.3-Windowns داريد

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

مداحی های تصویری پیامبر اکرم(ص)

 

منبع :سایت مذهبی شهید آوینی aviny.com

 

برای دیدن مداحی ها به ادامه مطلب مراجعه کنید..

 

شکلک های محدثه

 

 

برای دانلود کردن کلیپ های فوق، روی آیکون کلیک راست نموده
و  گزینه ...Save Target As را انتخاب نمایید.

 

نویسنده رضااتابک در شنبه 16 مرداد 1395 |

حدیث روز

اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)

نویسندگان

سایت های مراجع

آرشیو مطالب

پیوندهای وبگاه


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان واژه های آسمانی،پیام های نورانی  و آدرس   yareasamani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

yareasamani.loxblog.com





دانشنامه سوره های قرآن

سوره قرآن

همگام با کتاب

--کتاب پیوند جوان با نماز--
معرفي و دانلود کتاب پيوند جوان با نماز

در اين کتاب پس از تبيين ميزان اهميّت نماز در زنـدگي، پـاسخــگوي بـرخي از شبهات جـوانـان عـزيـز در امـر نمـاز بوده، و عوامل مهمّي که مي ­تواند زمينه­ي دوري آن­ ها از نماز و عبادت را فراهم ­سازد، مورد بررسي قرار خواهيم داد. اين کتاب علاوه بر آن که در پـيـونـد جـوان بـا نـماز راه­ گشاي خوبي اسـت، مي­ تواند به عنوان متن آمـوزشي جـهـت مـربـيـان عـزيـز و دلسوز هم مورد استــفــاده قــرار گــيــرد
--کتاب ژرفاي نماز--
 کتاب ژرفاي نماز

کتاب از ژرفاي نماز از حضرت آيه الله خامنه اي بـه صــورت فـايــل پــي دي اف, كتاب الكترونيكي به زبان فارسي براي مطالعه همگان اماده دانلود شده است اين كتاب داراي 22 صــفــحـــه اســـت
360 رنگ
جشنواره فرهنگی
صفحه اصلی
پروفایل
قرآن آنلاین