واژه های آسمانی ؛راهی به سوی آرامش

درباره ما


******* آیا می دانید: شما می توانید در مدت زمانی محدود ، بایادگیری کمتر از 2 درصد از کلمات قرآن ، معنای 82 درصد از کلمات به کار رفته در قرآن را فرا بگیرید؟قرآن کریم در مجموع از 87419کلمه تشکیل یافته است.از میان این کلمات،1257کلمه،بیش از 7 باز تکرار شده اند که تحت عنوان((کلمات پرکاربرد))نام گذاری می شوند.از این تعداد، 120 کلمه ،کلماتی هستند که ما فارسی زبان ها معنای آن را می دانیم(کلماتی نظیر الله ،شیطان،جهنم و...)و 1137کلمه دیگر با انکه کمتر از دو درصد از حجم قرآن را تشکیل می دهند ولی با توجه به تکرار زیاد ، بیش از 82 درصد قرآن (71575کلمه)از این کلمات تشکیل یافته است.لذا شما با یادگیری این کلمات ،به راحتی اکثر کلمات به کار رفته در قرآن کریم را معنا نموده و با این کتاب آسمانی انس می گیرید. در این وبلاگ این کلمات را آموزش خواهیم داد. *********** ان شاء الله بتوانم با این موضوعات به دین مبین اسلام خدمت کرده باشم. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

دانلود اپلیکشن اندروید

دانـلـود اپـليکيشن انـدرويـد

موضوعات مطالب

آموزش سبک زندگی اسلامی به کودکان
آموزش نرم افزار های تولید محتوا برای ساخت محتوای قرآنی
وصیت نامه
نرم افزار اندرویدی وبلاگ

فیلم ها و کلیپ های مذهبی

حضرت محمد (ص) از نگاه کودکان

احادیثی از پیامبر اکرم حضرت محمد (ص )

ورود حضرت رسول (ص) به مکه )

دعای حضرت مهدی صاحب الزمان (عج)

زیارت حضرت محمد (ص)

واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی

سایت های قرآنی

سایت رهبری - وبسایت ختم قرآن - شورای عالی قرآن - رادیو قرآن - نمایشگاه سیار قرآن - نور مبین - صلات

برچسب‌ها

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
قرآن انلاین وب سایت ختم قرآن اهمیت فضای مجازی صراه مستقیم را در نماز جستجو کنید قرآن ، پرچم نجاتبخش ، كتاب عبرت و آموزش و بيان و تبيان است

به وبلاگ واژه های آسمانی ؛ پیام های نورانی خوش آمدید.مخاطبان اصلی ما والدین ، معلمان و دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی می باشند؛ از این که از تمامی بخش ها دیدن می نمایید متشکریم.

معصوم دهم :حضرت علی بن موسی الرضا

 

نام مبارک : علی

 

لقب معروف : رضا

 

کنیه شریف : ابو الحسن

 

نام پدر : موسی بن جعفر

 

نام مادر : نجمه خاتون

 

محل ولادت : مدینه طیبه

 

تاریخ ولادت : 11ذی القعده سال 148هجری

 

محل شهادت : در سناباد نوقان از حوالی مشهد مقدس

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : معصوم دهم
نویسنده رضااتابک در شنبه 28 اسفند 1395 |

معصوم یازدهم

حضرت امام جواد (ع)

نام مبارک : محمد

لقب معروف : جواد

کنیه : اباجعفر

نام پدر : رضا

نام مادر : خیزران یا ریحانه

محل ولادت : مدینه

تاریخ ولادت : دهم رجب سال 195هجری

محل شهادت : بغداد

تاریخ شهادت :اخر ذی القعده سال220هجری

علت شهادت : مسمومیت به زهر

محل دفن : کاظمین

نام قاتل : ام الفضل دختر مامون

 

بقیه در ادامه مطلب....

موضوعات مرتبط : معصوم یازدهم
نویسنده رضااتابک در شنبه 28 اسفند 1395 |

بسم الله الرحمن الرحیم

نرم افزار اندرویدی واژه های آسمانی ها ؛پیام های نوانی ها به آدرس

asaman1.loxblog.com

در لینک زیر قابل دانلود می باشد .

نحوه ی استفاده : پس از نصب بر روی قسمت تنظیمات (سه خط بالای صفحه ی نم افزار)کلیک راست کن . سپس از منوی ظاهر شده به آخر رفته و گزینه مرور گر را انتخاب نموده . در پنجره ی جدید باز شده آدرس

asaman1.loxblog.com

رادر قسمت "خوراک" سرچ زده و تیک دار کنید. با آپ زدن وبلاگ را بر روی گوشی خود داشته باشید.

 

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در شنبه 28 اسفند 1395 |

معصوم دوازدهمحضرت امام هادی (ع)

 

نام مبارک : علی

 

لقب : هادی

 

کنیه شریف : ابو الحسن

 

نام پدر : جواد

 

نام مادر : سمانه خاتون

 

محل ولادت : مدینه

 

تاريخ ولادت: نيمه ذى حجه سال 212 هجرى.

شکلک های محدثه

 

موضوعات مرتبط : معصوم دوزادهم
نویسنده رضااتابک در جمعه 27 اسفند 1395 |

معصوم سیزدهم حضرت امام حسن عسکری

نام : حسن

لقب : عسکری

کنیه : ابو محمد

نام پدر : هادی

نام مادر : حدیثه خاتون

محل ولادت :مدینه

تاریخ ولادت : هشتم ربی الثانی یا 24ربیع الاول سال232هجری

محل شهادت : سامرا

تاریخ شهادت:هشتم ربیع الاول سال260هجری

علت شهادت : به وسیله زهر

محل دفن : سامرا

نام قاتل : معتمد عباسی

مدت عمر :28سال

تعدادی از القاب آن حضرت:

عسکری ، زکی ، خالص ، سراج،هادی، بر، تقی، وفی

بقیه در ادامه مطلب...

موضوعات مرتبط : معصوم سیزدهم
نویسنده رضااتابک در جمعه 27 اسفند 1395 |

معصوم چهاردهم

مهدی موعود حضرت امام زمان ((عج))

نام مبارک : م ح م د

کنیه شریف : ابو القاسم

لقب : مهدی

نام پدر : حسن عسکری

نام مادر : نرجس خاتون

محل ولادت : سامرا

تاریخ ولادت : نیمه شعبان سال250هجری

محل غیبت : سامرا سرداب مقدس

غیبت صغری:از سال260هجری تا سال 329هجری

غیبت کبری :از سال 329هجری شروع و تا وقت ظهور ادامه دارد

القاب: مهدى، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف

موضوعات مرتبط : معصوم چهاردهم
نویسنده رضااتابک در پنج شنبه 26 اسفند 1395 |

زندگی نامه چهارده معصوم

                      معصوم اول:پیامبر اکرم (ص)

نام :محمد ص / لقب : مصطفی / کنیه :ابوالقاسم / نام پدر : عبد الله ع / نام مادر : آمنه ع / تاریخ و محل تولد : 17 ربیع الاول سال عام الفیل ؛ مکه  / دوران نبوت :23 سال / مدت عمر : 63 سال / تاریخ و محل رحلت : 28 صفر در مدینه / مرقد شریفش : در مدینه کنار مسجد النبی است .

       معصوم دوم : امام اول

نام  :علی (ع)      / لقب : مرتضی     / کنیه : ابو الحسن      / نام پدر :  ابوطالب(ع)     /نام مادر :  فاطمه بنت اسد(ع) / تاریخ و محل تولد :  13رجب داخل کعبه معظمه / دوران امامت :  30 سال / مدت عمر : 63 سال  / تاریخ و محل شهادت : 21 رمضان سال 40 هجری در مسجد کوفه /مرقد شریفش :در نجف اشرف  

 

معصوم سوم : یگانه بانوی دو عالم

نام  : فاطمه   (س)  / لقب:زهرا      / کنیه : ام ابیها      / نام پدر :  محمد (ص)     /نام مادر : خدیجه (س)  / تاریخ و محل تولد : بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه   /مدت عمر : 18سال /تاریخ و محل شهادت : سوم جمادی الثانی سال 11 هجری در مدینه  /مرقد شریفش :  در مدینه

 

معصوم چهارم : امام دوم

نام : حسن (ع)      / لقب:مجتبی      / کنیه :ابومحمد      / نام پدر : علی (ع)      /نام مادر : فاطمه زهرا (س)  / تاریخ و محل تولد : نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه / دوران امامت : 10 سال /مدت عمر : 47 سال  /تاریخ و محل شهادت : 28صفر 50 هجری /مرقد شریفش :   در قبرستان بقیع

 

معصوم پنجم : امام سوم

نام : حسین (ع)      / لقب : سید الشهداء      / کنیه  : ابوعبدالله     / نام پدر : علی (ع)      /نام مادر : فاطمه (س)  / تاریخ و محل تولد :سوم شعبان ، چهارم هجری در مدینه  / دوران امامت : یازده سال  /مدت عمر : 57 سال /تاریخ و محل شهادت : روز دهم محرم ، سال 61 هجری /مرقد شریفش : در شهر کربلا 

 

معصوم ششم : امام چهارم

نام : علی (ع)    / لقب  :زین العابدین    / کنیه : ابومحمد      / نام پدر : امام حسین (ع)      /نام مادر : شهربانو  / تاریخ و محل تولد : پنجم شعبان سال 38 هجری در مدینه / دوران امامت :حدود 35 سال  /مدت عمر : 57 سال /تاریخ و محل شهادت : بنابر مشهور در 25 محرم سال 95ق /مرقد شریفش : قبرستان بقیع در مدینه 

 

معصوم هفتم : امام پنجم

نام : محمد      / لقب :باقر العلوم     / کنیه :ابو جعفر      / نام پدر :  امام سجاد (ع)     /نام مادر : فاطمه بنت حسن ع  / تاریخ و محل تولد : اول رجب یا سوم صفر سال 57 در مدینه / دوران امامت : 19 سال /مدت عمر :57 سال  /تاریخ و محل شهادت : 7 ذیحجه سال 114ق /مرقد شریفش :  مدینه در قبرستان بقیع

معصوم هشتم : امام ششم

نام :جعفر(ع)      / لقب  : صادق    / کنیه :ابوعبدالله      / نام پدر :  امام محمد(ع)     /نام مادر : ام فروه  / تاریخ و محل تولد : 17 ربیع الاول سال 83ق.در مدینه / دوران امامت :  34 سال /مدت عمر : 65 سال /تاریخ و محل شهادت : 25 شوال سال 148هجری در مدینه  /مرقد شریفش :   مدینه در قبرستان بقیع

 

معصوم نهم : امام هفتم

نام  :موسی (ع)     / لقب  : کاظم    / کنیه  :ابو الحسن     / نام پدر : امام جعفر(ع)      /نام مادر : حمیده  / تاریخ و محل تولد : 7 صفر سال 128 ق . در مدینه / دوران امامت : 35سال /مدت عمر : 55 سال /تاریخ و محل شهادت : 25 رجب سال 183ق. /مرقد شریفش :   در شهر کاظمین نزدیک بغداد قرار دارد

 

معصوم دهم : امام هشتم

نام   : علی (ع)    / لقب : رضا     / کنیه:ابوالحسن       / نام پدر : امام موسی ع      /نام مادر :  نجمه / تاریخ و محل تولد :  11 ذیقعده سال 148 هجری در مدینه / دوران امامت : 20 سال /مدت عمر : 55 سال /تاریخ و محل شهادت : آخر صفر سال 203 ق. /مرقد شریفش :   مشهد ایران

 

معصوم یازدهم : امام نهم

نام :محمد(ع)      / لقب : جواد     / کنیه  :ابوجعفر     / نام پدر : امام علی (ع)      /نام مادر : خیزران  / تاریخ و محل تولد : 10 رجب سال 195 هجری در مدینه / دوران امامت :  17 سال/مدت عمر : 25 سال /تاریخ و محل شهادت : اخر ذیقعده 220 هجری در بغداد /مرقد شریفش : در شهر کاظمین عراق 

 

معصوم دوازدهم : امام دهم

نام  :علی (ع)     / لقب :هادی     / کنیه  : ابوالحسن     / نام پدر : امام محمد (ع)      /نام مادر : سمانه  / تاریخ و محل تولد :  15ذیحجه سال212هجری در مدینه / دوران امامت :  33 سال /مدت عمر : 42 سال /تاریخ و محل شهادت :سوم رجب سال 254  /مرقد شریفش :  در شهر سامرا

 

معصوم سیزدهم : امام یازدهم

نام  : حسن (ع)     / لقب  : عسکری    / کنیه :ابومحمد      / نام پدر :  امام علی (ع)     /نام مادر : سلیل  / تاریخ و محل تولد : 8 ربیع الثانی سال232در مدینه / دوران امامت : 6سال /مدت عمر : 28سال /تاریخ و محل شهادت : 8 ربیع الاول ،سال 260هجری /مرقد شریفش :   در شهر سامرا در کشور عراق است

 

معصوم چهاردهم : امام دوازدهم

نام  : م ح م د (عجل الله تعالی فرجه الشریف )     / لقب : مهدی     / کنیه :ابوالقاسم      / نام پدر :  امام حسن عسکری (ع)     /نام مادر : نرجس خاتون  / تاریخ و محل تولد :طلوع فجر 15 شعبان سال 255 هجری  / مدت غیبت صغری : بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) عهده دار امامت شد و به اذن خداوند متعال ،غیبت صغری نمود که تقریبا 70 سال طول کشید . / غیبت کبری : از سال 329 ق . شروع شد

نویسنده رضااتابک در پنج شنبه 26 اسفند 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت نهم)

چرا نباید به هم حسودی کنیم؟

دوست تو بهتر از تو شوت می کند ؛ ولی تو بهتر از او ضربه ی سر میزنی. دوست تو قد بلند تر از تو است ، ولی تو هم زور و بازویت بیشتر از اوست.دوست تو درس ریاضی اش بهتر از توست  و تو هم درس زبانت بهتر از اوست .

 خدا همه نعمت هایش را به یک نفر نداده است . او نعمت هایش را بین مردم تقسیم کرده است .

پس دلیلی ندارد که ما به هم حسودی کنیم . حسودی یعنی اینکه ما از دیدن  نعمت های دیگران ناراحت شویم . یعنی اینکه از دیدن شادی و موفقیت و لذت دیگران غصه بخوریم . حسودی یعنی آرزو کنیم که خدا فلان نعمت را از دوست ما بگیرد.به جای حسودی کردن می توانیم  خدا را صدا بزنیم و همان نعمت یا بهترش را از او بخواهیم.

حضرت محمد (ص) اصلا حسود نبود . پیامبر گرامی اسلام به هیچ یک از بندگان خدا حسودی نمیکرد . اگر می دید خدا به کسی پول یا خانه زیبا یا اسب تند رو یا صدای قشنگ یا مزرعه بزرگ و پرمحصول داده ، ناراحت نمی شد . او به یارانش می فرمود :«از حسادت بپرهیزید

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 16 آبان 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت هشتم)

چرا نباید خودخواه و مغرور باشیم ؟

آیا می خواهی آدم های خودخواه و مغرور را بشناسی؟آنها کسانی هستند که خودشان را بهتر از دیگران می دانند ، خیلی بی ادبانه با دیگران حرف می زنند و دوست دارند که همیشه دستور بدهند . آنان خیلی زور می گویند و اصلا به بقیه احترام نمی گذارند . آنها در سلام کردن پیشقدم نمی شوند و خیلی سرد به سلام مردم جواب می دهند. مردم از آدم های خودخواه و مغرور بدشان می آید . برای همین این جور آدم ها ، کم کم دوستانشان را از دست می دهند و تنها می شوند . خدا هم از این جور آدم ها بدش می آید .

حضرت محمد (ص) اصلا غرور و تکبر نداشت . او به کسی زور نمی گفت و حتی با فقیران نیز دوستانه و صمیمانه حرف می زد . حضرت محمد (ص) در خانه و در مسافرت ، خودش را از کارها کنار نمی کشید ، نمی گفت که من پیامبرم و هیچ کاری انجام نمی دهم . او در سلام دادن بیش دستی می کرد و به بچه ها هم سلام می داد . او می فرمود :«کسی که یک ذره تکبر در دلش باشد ، به بهشت نمی رود.»

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

نویسنده رضااتابک در چهار شنبه 12 آبان 1395 |

عنوان تحقیق :ولايت ، محبت ،امانت در قرآن

 

يكی از شيوه های تحقيق در قرآن بررسی موضوعی است ويكی از روشهای تحقيق موضوعی داشتن نگرش مفهومی راجع به موضوع مورد بحث در همه قرآن يا بخشهائی از آن است . در اين تحقيق با بررسی مفهومی جمعی از عزيزان دانش پژوه و عاشقان قرآن و عترت سلام الله عليهم پيرامون ولايت ،امانت ، محبت در 50 آيه سوره غافر - مومن - نتايج زير مورد عنايت قرار گرفت . اميد است با تدبر در آيات كريمه قرآن بتوانيم راه سعادت و كاميابی را برای خود و ديگران به ارمغان آوريم .

 

 

موضوعات مرتبط : مقالات آسمانی
نویسنده رضااتابک در دو شنبه 10 آبان 1395 |

دانلود نرم افزار قرآنی سوره کوثر

 

طراح نرم افزار : رضا اتابک (مدیر وبلاگ واژه های آسمانی پیام های نورانی )

 

برای دانلود نرم افزار با حجم هفت مگابایت بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

نویسنده رضااتابک در دو شنبه 10 آبان 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت هفتم)

7-چرا باید به دیگران سلام کنیم؟

به نظر تو وقتی دوست و آشنایی را می بینیم باید چه کار کنیم؟آیا درست است که با بی تفاوتی از کنار او عبور کنیم؟قطعا این کار اشتباه است . آیا درست است که بدون سلام و علیک ، به گفت و گو با او بپردازیم؟این کار هم اشتباه است.

پس بهتر این است که موقع دیدن دوستان و آشنایان ، اول به آنها سلام بدهیم.

سلام کردن نشانه ی ادب است . افراد با ادب هیچ وقت بدون سلام با کسی حرف نمی زنند. سلام کردن باعث می شود که آدم ها همدیگر را بیشتر دوست بدارند . سلام یعنی ان شا الله همیشه سالم باشی ؛ پس سلام کردن یک دعا هم هست .

حضرت محمد (ص) به همه سلام می کرد . او حتی به بچه های کوچک نیز سلام می کرد . در سلام کردن نیز پیشگام بود . یعنی اول به دیگران سلام می کرد . هرگز منتظر نمی ماند دیگران به او سلام کنند.

 

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

نویسنده رضااتابک در شنبه 8 آبان 1395 |


جوان از ديدگاه  قرآن و معصومین عليه ‏السلام

ابزارهاى مهم تربيت دينى و معنوى
الف: زمينه درونى جوانان.
جوانان سرزمينهاى آماده و حاصلخيز براى افشاندن بذر ايمان و معنويت شمرده مى‏شوند و بيش از ديگران زمينه پذيرش ايمان و معنويت دارند. رسول خدا(ص) فرموده است: «شما را به نيكى درباره جوانان سفارش مى‏كنم. به درستى كه قلوب آنان نرمتر و مهربانتر است. (براى پذيرش فضيلتها آماده‏تر است) (وقتى) خداوند مرا، بشارت دهنده و انذاركننده؛ بر انگيخت، جوانان بامن پيمان بستند و پيران به مخالفت برخاستند...». [1]

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در سه شنبه 4 آبان 1395 |

اطاعت از والدين
ديدگاه قرآن اين است که بقا و جاويدان ماندن ملتها بستگي خاص به نيکي بر پدر و مادر در مرحله اول و بعد به خويشاوندان و بعد از آنها نسبت به تمام افراد جامعه دارد.

جاي تعجب است که با اين همه تأکيدات و سفارشات قرآن که حتماً به آيات مورد نظر عنايت نموديد باز مي‌بينيم که بعضي از فرزندان رعايت حقوق پدر و مادر را نمي‌کنند و وظايف سنگين و خطير خود را در برابر آنها فراموش مي‌کنند و از ان عجيب‌تر آنکه با دوستان و رفيقان خود صميمي و خوش اخلاق و نرم و ملايم هستند و گاهي بذل جان و مال مي‌کنند ولي نوبت که به پدر و مادر و يا اقوام مي‌رسد به جاي محبت و احسان روشي بسيار زشت و رفتاري خشن و تند از خود نشان مي‌دهند مثل آنکه با دشمنان جاني خود برخورد نموده‌اند .

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در سه شنبه 4 آبان 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت پنجم  و ششم)

5- چرا باید مسواک بزنیم؟

وقتی ما بستنی می خوریم ، مقداری از مواد بستنی به دندان هایمان می چسبد . وقتی گوشت می خوریم ، تکه های ریز گوشت لابلای دندان هایمان می رود .وقتی ما شیرینی می خوریم ، کمی از مواد شیرینی ، روی دندان های ما را می پوشاند . همه این مواد که در دهان ما باقی می مانند ، باعث خرابی دندان های ما می شوند.

نویسنده رضااتابک در شنبه 1 آبان 1395 |

آثار حفظ قرآن

حفظ قرآن مانند تلاوت آن آثارى ارزنده دارد.

برخى از آثار به خاطر سپردن آيات عبارت است از:

1 - پاداش اخروى

چنان كه در بحث ارزش حفظ قرآن گذشت , حافظان در بهشت جايگاهى والا دارند و پاداش آنان دو چندان خواهد بود.

2 - هدايت انسان

تلاوت و انس با قرآن از سفارش هاى مكرر معصومان (ع ) است وحفظ قرآن به طور طبيعى به انس بـا آيـات الاهى مى انجامد, زيرا حافظ قرآن بايد براى تثبيت محفوظات قرآنى اش دست كم روزى چـنـد بار به قرائت قرآن بپردازد.

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در دو شنبه 26 مهر 1395 |

این حسین کیست که همه عالم دیوانه ی اوست

این چه شمعی است که عالم همه پروانه ی اوست

محرم مدرسه عشقی است که باید در آن درس آموخت. محرابی است که باید در آن به نماز عشق ایستاد و نردبانی است که باید از آن بالا رفت تا به لقای حق شتافت.

عاشورا سالروز عروج خونین سبکبالان عاشقی است که با شهادت خویش حماسه ای جاودانه آفریدند. عاشورا چشمه نوری است که سیاهی ها و تاریکی ها را از جان می شوید و زلالی و پاکی را سخاوتمندانه به آن هدیه می کند.

عاشورا نمایش پرشکوه عشق است که با ایثار و از خودگذشتگی حسین(ع) و یاران فداکار آن حضرت در صحنه کربلا خلق می شود. حماسه کربلا حقیقتی را در کهکشان عشق و خون به تصویر کشید تا دیگر کسی برای چشم پوشیدن از آفتاب حقیقت، بهانه ای نیابد.

کربلا صحنه وقوع حماسه جاویدی است که وجدان انسان های آگاه، صلابت آسمانی اش را ستایش می کند و در برابر قداست و عظمت آن سر تعظیم فرود می آورد. نام آنانی که در معراج کربلا تن به خاک سپردند و به افلاک پرکشیدند، بعد از گذر قرن ها هم چنان بر تارک تاریخ می درخشد.

عاشورا كه می‌رسد، دل‌های شیعیانش در آتش عشق حسین(ع) می‌سوزد هر عاشقی كه واقعه عاشورا را خوانده باشد و به راز و رمز آن پی برده باشد، دل از این عاشقی بر نمی‌كند.

و ادامه راه عاشقی، سرگشتگی و حیرانی در پیمان با حسین(ع) و سر نهادن بر سر پیمان با اباعبدالله است چرا که حسین تا ابد ماندگار است. راستی که لبیك به حسین(ع) و درک رسالت او پیمان با همه خوبی‌هاست.

مدیریت وبلاگ واژه های آسمانی ، پیام های نورانی ؛ فرا رسیدن روزهای غم بار تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان، آزادی خواهان و شیفتگان آن حضرت تسلیت می گوید.

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
نویسنده رضااتابک در چهار شنبه 21 مهر 1395 |

قسمت چهارم

چرا باید قرآن بخوانیم؟

قطب نما به ما کمک می کند که در کوه و بیابان راه خود را پیدا کنیم و راحت به مقصد برسیم .چراغ قوه به ما کمک می کند که جلوی پایمان را ببینیم و در تاریکی زمین نخوریم .

علایم راهنمایی و رانندگی به ما کمک می کند که هنگام رانندگی توی خطر نیفتیم و تصادف نکنیم.

قرآن کریم ، مثل قطب نما و چراغ قوه و علایم راهنمایی و رانندگی است . مسلمانی که به پند های قرآن گوش بدهد ، حتما به سعادت می رسد . او هرگز دچار اشتباه و گمراهی نمی شود و در جهنم سقوط نمی کند .

بخشی از قرآن ، قصه های آدم های خوبی مثل ابراهیم (ع) است . بخش دیگری از قرآن ، قصه های آدم های بدی مثل فرعون است . قسمتی از قرآن سفارش به کارهای خوبی مثل نیکی به پدر و مادر است و آیاتی از قران هم درباره زشتی کارهای بدی مثل دروغگویی است . مقداری از قرآن نیز درباره جهان اخرت است .

مسلمانی که هر روز قرآن می خواند ، انگار هر روز سر درس خدا می نشیند و راه خوشبختی را از خود خدا می آموزد .

حضرت محمد (ص) خیلی قرآن می خواند ، او به این کار خیلی علاقه داشت . پیامبر خوش صدا بود  و با صدای خوب قرآن می خواند.

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

نویسنده رضااتابک در شنبه 17 مهر 1395 |

 

اس ام اس ماه محرم

 

قيامت بي حسين غوغا ندارد"شفاعت بي حسين معنا ندارد"حسيني باش كه در محشر نگويند"چرا پرونده ات امضاء ندارد

 

دهه ی محرم بر همه مسلمانان جهان تسلیت باد.

 رویدادهای دهه اول محرم

روز دوم
1. امام حسین علیه‏السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شد.1 عالم بزرگوار "سید بن طاووس" نقل کرده است که: امام علیه‏السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله به من داده است.2
2. در این روز "حر بن یزید ریاحی" ضمن نامه‏ای "عبیداللّه‏ بن زیاد" را از ورود امام علیه‏السلام به کربلا آگاه نمود.3
3. در این روز امام علیه‏السلام به اهل کوفه نامه‏ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه ـ که مورد اعتماد حضرت بودند ـ را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود.4 اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه‏السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه‏السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود:
"اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی‏ءٍ قَدیرٌ؛
خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی."5

 

اس ام اس ماه محرم

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
برچسب ها : دهه محرم
نویسنده رضااتابک در جمعه 16 مهر 1395 |

دانلود نرم افزار قرآنی سوره کوثر

 

طراح نرم افزار : رضا اتابک (مدیر وبلاگ واژه های آسمانی پیام های نورانی )

 

برای دانلود نرم افزار با حجم هفت مگابایت بر روی لینک زیر کلیک کنید

 

نویسنده رضااتابک در جمعه 16 مهر 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت سوم)

چرا باید دعا کنیم ؟

همان طور که ما به آب و غذا نیاز داریم ، به حرف زدن با دیگران نیز نیاز داریم . وقتی ما با دوستانمان حرف می زنیم ، احساس شادی می کنیم  و غم و غصه هایمان را از یاد می بریم .

البته بهترین دوست ما خداست . چه خوب است که گاهی هم با این دوستمان حرف بزنیم . حرف زدن با خدا هم خیلی شیرین است . به این کار دعا می گویند .

خدا هیچ وقت از حرف های ما خسته نمی شود . اگر ما روزی صد بار هم با او حرف بزنیم ، باز هم به حرف هایمان گوش می دهد .

حرف زدن با خدا ، ما را از نا امیدی و افسردگی نجات می دهد  و شیطان را از ما دور می سازد . ما هنگام دعا و گفتگو با خدا ، می توانیم خواسته هایمان را نیز با او در میان بگذاریم . اگر اوخواسته ما را انجام ندهد ، از پاداش های بهشتی اش به ما می بخشد .پس دعا و درخواست از او هیچ  وقت بی فایده نیست .

حضرت محمد (ص) علاقه زیادی به دعا و گفتگو با خدا داشت . حرف زدن با خدا برای پیامبر از حرف زدن با هر دوست و رفیقی شیرین تر بود . او هر روز چندین بار با خدا حرف می زد و کم یا زیاد با او سخن می گفت . او می فرمود «نزد خدا ، هیچ کاری گرامی تر از دعا نیست .».

 

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

 

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

نویسنده رضااتابک در دو شنبه 12 مهر 1395 |

قسمت دوم

چرا باید نماز بخوانیم؟

وقتی تو مشق می نویسی ، فایده اش به تو می رسد یا به معلم ؟ معلوم است که فایده اش به تو می رسد . تو با این کار ، درس را بهتر یاد می گیری .

وقتی یک بیمار داروهایش را می خورد ، به سلامتی خودش کمک می کند یا به سلامتی پزشک ؟ معلوم است که او به سلامتی خودش کمک می کند .

نماز خواندن هم به نفع خود ماست . خدا به نماز ما نیازی ندارد . نماز خواندن ، غرور و خودخواهی و حسادت را از دل ما بیرون می کند و مهربانی و دوستی و خیرخواهی را در دل ما قرار می دهد .

فایده دیگر نماز این است که باعث بخشش گناهان ما می شود . نماز مثل رودی است که ما روزی پنج بار در آن می رویم و خودمان را در آن می شوییم.

نماز ، نوعی تشکر از خدا هم هست . او نعمت های خیلی زیادی به ما داده است . ما حتی نمی توانیم نعمت های خدا را بشماریم . آیا نباید  به خاطر این همه نعمت از خدا تشکر کنیم؟

حضرت محمد (ص) خیلی به نمازش اهمیت می داد . او هنگام نماز ، همه کار ها را کنار می گذاشت . او نماز هایش را اول وقت و به جماعت می خواند . البته نمازش را تند تند و با عجله نمی خواند . حضرت محمد (ص) درباره نماز می فرمودند:«نماز کلید بهشت است».او همچنین می فرمود:«نماز ستون دین است.».

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

وبلاگ آموزشی واژه های آسمانی پیام های نورانی منتظر شنیدن نظرات شما می باشد.

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 11 مهر 1395 |

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان(قسمت اول)

 

چرا باید بسم الله بگوییم؟

ما موقع غذا خوردن ، اول بسم الله می گوییم.

ما هنگام رفتن به مدرسه ، اول بسم الله می گوییم.

ما قبل از درست کردن کاردستی ، اول بسم الله می گوییم.

ما همه کارهایمان را با بسم الله آغاز می کنیم . ما حتی کار کوچکی مثل پوشیدن  کفش را با بسم الله انجام می دهیم.

((بسم الله الرحمن الرحیم )) یعنی به نام خداوند بخشنده مهربان.

ما با گفتن «بسم الله» خدا را یاد می کنیم  و از او یاری می جوییم . انگار که به خدا می گوییم :«خدایا در این کار کمکم کن.».

بسم الله گفتن یه جور پناه بردن به خدا هم هست .مثلا وقتی هنگام مسافرت بسم الله بر زبان می آوریم ، انگار به خدا می گوییم : خدایا در این سفر ، مواظب ما باش.

حضرت محمد(ص) همه کارهایش را با نام خدا شروع می کرد . او موقع غذا خوردن ، آب نوشیدن ، لباس پوشیدن ، مسافرت رفتن ، سخن گفتن ، بیرون آمدن از خانه ، وارد شدن به خانه ، وضو گرفتن ، خوابیدن و بقیه کارها اول بسم الله می گفت . او تا بسم الله نمی گفت ، کاری را انجام نمی داد.

منبع : آموزش سبک زندگی ، غلامرضا حیدری ابهری،انتشارات بوستان فدک

وبلاگ واژه های آسمانی پیام های نورانی ، منتظر نظرات خوب شما هست.

نویسنده رضااتابک در شنبه 10 مهر 1395 |

در این پست قصد نکاتی برای تدریس قرآن در پایه ششم را خواهم داشت.لازم به ذکر است این مطلب توسط آقای اتابک(مدیر وبلاگ) تهیه و تدوین شده است و حاصل تجربیات چهار ساله ی  انجانب در دانشگاه فرهنگیان می باشد می باشد و استفاده از آن برای عموم آزاد می باشد  .

برای دانلود کتاب درسی به لینک زیر و برای آموزش به ادامه مطلب بروید. با تشکر(وبلاگ واژه های آسمانی ،پیام های نورانی)

ضمیمهحجم
 آموزش قرآن 11.9 مگابایت

 شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در شنبه 3 مهر 1395 |

موسوعة فواصل البسملة لمنتديات فاطمة

در این پست قصد نکاتی برای تدریس قرآن در پایه پنجم را خواهم داشت.لازم به ذکر است این مطلب توسط آقای اتابک(مدیر وبلاگ) تهیه و تدوین شده است و حاصل تجربیات چهار ساله ی  انجانب در دانشگاه فرهنگیان می باشد می باشد و استفاده از آن برای عموم آزاد می باشد  .

برای دانلود کتاب درسی به لینک زیر و برای آموزش به ادامه مطلب بروید. با تشکر(وبلاگ واژه های آسمانی ، پیام های نورانی)

 آموزش قرآن16.08 مگابایت

 



موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در شنبه 3 مهر 1395 |

موسوعة فواصل البسملة لمنتديات فاطمة

 

در این پست قصد نکاتی برای تدریس قرآن در پایه چهارم را خواهم داشت.لازم به ذکر است این مطلب توسط آقای اتابک(مدیر وبلاگ) تهیه و تدوین شده است و حاصل تجربیات چهار ساله ی  انجانب در دانشگاه فرهنگیان می باشد می باشد و استفاده از آن برای عموم آزاد می باشد  .

برای دانلود کتاب درسی به لینک زیر و برای آموزش به ادامه مطلب بروید. با تشکر

 
ضمیمهحجم
آموزش قرآن 18.83 مگابایت
 

 

 

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در شنبه 3 مهر 1395 |
--کتاب ژرفاي نماز--
 کتاب ژرفاي نماز


کتاب از ژرفاي نماز از حضرت آيه الله خامنه اي بـه صــورت فـايــل پــي دي اف, كتاب الكترونيكي به زبان فارسي براي مطالعه همگان اماده دانلود شده است اين كتاب داراي 22 صــفــحـــه اســـت

 

 

موضوعات مرتبط : کتابخانه آسمانی
برچسب ها : ژرفای نمازکتاب
نویسنده رضااتابک در شنبه 3 مهر 1395 |

بسم الله الرحمن الرحیم

نرم افزار اندرویدی واژه های آسمانی ها ؛پیام های نوانی ها به آدرس

asaman1.loxblog.com

در لینک زیر قابل دانلود می باشد .

نحوه ی استفاده : پس از نصب بر روی قسمت تنظیمات (سه خط بالای صفحه ی نم افزار)کلیک راست کن . سپس از منوی ظاهر شده به آخر رفته و گزینه مرور گر را انتخاب نموده . در پنجره ی جدید باز شده آدرس

asaman1.loxblog.com

رادر قسمت "خوراک" سرچ زده و تیک دار کنید. با آپ زدن وبلاگ را بر روی گوشی خود داشته باشید.

 

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در شنبه 3 مهر 1395 |

در این پست قصد نکاتی برای تدریس قرآن در پایه سوم را خواهم داشت.لازم به ذکر است این مطلب توسط آقای اتابک(مدیر وبلاگ) تهیه و تدوین شده است و حاصل تجربیات چهار ساله ی  انجانب در دانشگاه فرهنگیان می باشد می باشد و استفاده از آن برای عموم آزاد می باشد  .

برای دانلود کتاب درسی به لینک زیر و برای آموزش به ادامه مطلب بروید. با تشکر

ضمیمهحجم
آموزش قرآن 7.43 مگابایت

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمْ

 

 در این جلسه به آموزش درس تشدید در پایه دوم و مناسب هفت ساله ها می پردازیم.

مطالب توسط رضا اتابک برای دانش آموزان و معلمان آماده شده و کپی آزاد می باشد. این مطالب حاصل تجربه ی چهار ساله ی اینجانب در دانشگاه فرهنگیان می باشد.

برای دانلود کتاب درسی پایه دوم از لینک زیر اقدام کنید و برای دیدن آموزش به ادامه مطلب بروید.

 

ضمیمهحجم
آموزش قرآن 7.75 مگابایت

 به ادامه مطلب بروید

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |

 

در این پست قصد داریم آنچه را که یک دانش آموز شش ساله و همچنین یک دانش آموز اول ابتدایی باید از قرآن را یاد بگیرد به عنوان یک معلم به شما آموزش دهم.

ارائه دهنده:مدیر وبلاگ "واژه های آسمانی،پیام های نورانی"

برای دانلود کتاب قرآن اول ابتدایی از لینک زیر اقدام کنید و برای دیدن آموزش به ادامه مطلب بروید

ضمیمهحجم
آموزش قرآن اول

23.5 مگابایت

 

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : آموزش قرآن سنین6تا11
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |
سالروز شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود (1366 ه.ش - برابر با 6 ذی الحجه 1407 ه.ق)  22 آبان
امروز یکی از اهداف اساسی استکبار جهانی در دنیای اسلام ایجاد اختلاف است؛ بهترین وسیله هم ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است.تلاش دانشمندان اسلامی همواره این بوده است که جامعه  به سوی اجرای درست و کامل عبادات اسلامی رهنمون شود. از جمله این عبادات اعلام برائت از مشرکان در موسم حج است این موضع گیری معنوی جهان اسلام در برابر نظام سلطه و شیاطین شرق و غرب، اساسی ترین اصل سیاست خارجی امت اسلامی را در برابر کفار و مشرکان و منافقان تشکیل می دهد که نمایندگان واقعی امت اسلامی یعنی همان حجاج و زائران خانه خدا در سراسر جهان اسلام آن را به گوش سران مستکبر خصوصاً آمریکا می رسانند، گرچه مسلمین همواره با کارشکنی دشمنان خصوصاً حکومتهای به ظاهر اسلامی اما در باطن ستیزه جو با اسلام روبرو بوده اند و حج بیش از سایر عبادات در معرض توطئه ها ودسیسه های عوامل سلطه جو قرار گرفته است.
از جمله این توطئه ها فاجعه جمعه 6 ذیحجه 1407 ه.ق. است که ضمن آن حضرت امام خمینی (ره) پیامی در خصوص شهدای بیت الله الحرام بیان فرموده اند که به فرازهایی از آن اشار می کنیم:
 زائران شریف ایرانی امسال پیام انقلاب و برائت خود را به جهان و به امت اسلام ابلاغ نمودند و با تقدیم شهدای بزرگ به پیشگاه مقدس حق از سازندگان و بانیان سیاست نه شرقی و نه غربی کعبه خداوند گشتند...
ملت بزرگ ایران نیز با تجلیل گسترده خود از شهدا و شرکت میلیونی خود در راهپیمایی و اعلان برائت از کفر به وظیفه انقلابی و الهی خود عمل نموده اند که در اینجا لازم است از حضور گسترده آنان و همه اقشار و خواهران و برادران تشکر کنم....
اکنون نوبت زائران دیگر کشورها و خصوصا علما و روشنفکران و گویندگان است که پیام مظلومیت ما را به جهان ابلاغ کنند. انشاء الله زائران محترم ایرانی  با گامهای محکم و دلی آرام و قلبی سرشار از رضا و لبی خندان، شادی پیروزی خون بر شمشیر و شهادت در کنار خانه خدا را جشن بگیرند و افرادی که به مدینه منوره مشرف می شوند سلام شهیدان به خون خفته کعبه و مجروحین خانه امن را به رسول خدا و ائمه هدی علیهم السلام ابلاغ کنند و این توفیق بزرگ را به محضرشان تبریک بگویند و به راه خود با صلابت و اطمینان ادامه بدهند از اینکه خداوند هدیه ها و قربانیان هاجر وار و اسماعیل گونه این ملت بزرگ را در کنار خانه خود پذیرفته است سپاسگزار و شاکر باشند که انشاء الله خداوند شهدای بزرگ ما را با شهدای صدر اسلام محشور و به بازماندگان آنان صبر و اجر و به مصدومین و مجروحان شفا عنایت فرماید و شر متجاوزان را به خودشان بازگرداند و آنان را به عقوبت خود کیفر دهد.
از خداوند مسئلت می کنم که در این زمان که همه کفر و همه شرک دست به دست هم داده اند و تصمیم و عزم خود را برای شکست امت اسلام جزم کرده اند و همه ضربه ها  را علیه ما به کار  گرفته اند ما را در حصار محکم خود و در لوای مرحمت و لطف خود حفاظت فرماید.

وبلاگ واژه های آسمانی ، پیام های نورانی این روز را به تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض می کند.

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
نویسنده رضااتابک در جمعه 19 شهريور 1395 |

منبع : موج همراه( برنامه باد صبا)

امروز روز پيوند زهرا و علي است
عاشقانه ترين روز تاريخ
عاشقانه ترين فصل زندگي بشر
فصل بهار عشق، فصل بهار عاشقان
فصل ماه و آفتاب
فصل آينه و آب
امروز در سرزمين رسالت، بهار مي شود
امروز درخت «عصمت»در خانه وحي شکوفه مي کند و به بار مي نشيند
امروز باغ ملکوت سبزترين بهارش را تجربه مي کند
امروز ملايک، خرمن خرمن گل به دامن مي کنند
امروز، «سخن از نسل گل ها در ميان است»
امروز آينه عرش، روشن ترين است
امروز فصل فروردينِ دين است
امروز باغ ولادت خرم ترين است
خرم تر از ارديبهشت، خرم تر از بهشت
بهشت امروز آرزو مي کند کاش به جاي مدينه باشد، تا قدم گاه استوارترين گام هاي عشق قرار گيرد.
امروز زهرا مهمان دل علي است. دل علي، امروز عرشي تر از هميشه است. امروز علي عاشق تر از هميشه است.
اين سپردن دست عروسي به تکيه گاهي يک مرد نيست؛ اين سپردن انسان است به حريم بي انتهاي عصمت.
اين پيامبر صلي الله عليه و آله نيست که دخترش را به علي عليه السلام مي سپارد؛ اين خداست که اختيار و اعتبار بشر را به علي و زهرا عليهاالسلام وامي نهد.
شب پيوند مرتضي و فاطمه عليهاالسلام نيست؛
امشب، شب تجديد يگانگي انسان با ذات خداست. و مبارک باد بر همه کائنات، اين لبخند بي زوال پروردگار در گستره خلقت خويش.

ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) در قرآن:
در قرآن آيه‌اي وجود ندارد که به صورت مستقيم به ازدواج امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرده باشد. ولي آياتي وجود دارد که به گونه‌اي مرتبط و مناسب با اين رويداد است.

1- آيه انتهايي سوره کوثر:
اين سوره، دشمن پيامبر(ص) را مقطوع النسل مي‌داند و عنوان مي‌کند که خدا به پيامبر اکرم(ص) خير کثير عطا کرده است و مي دانيم که با ازدواج امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پيامبر(ص) ادامه پيدا کرده و گسترش مي‌يابد.[1]

2- آيه‌اي از سوره رحمن:
در اين سوره چنين آمده:

دو دريا را روان کرد تا با يکديگر تماس پيدا کردند... از آن دو مرواريد و مرجان بيرون مي‌آيد. [2]

در تفسير اين دو آيه، در روايات آمده که منظور از دو دريا حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مرواريد، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسين(ع) است[3]

موج همراه سالروز اين پيوند آسماني را به همه مسلمانان جهان تبريک و تهنيت عرض مي نمايد.

اعمال روز اول ذي الحجه
نماز چهاررکعتي حضرت زهرا در ماه ذي الحجه
التماس دعا
منبع : موج همراه( برنامه باد صبا)

موضوعات مرتبط : مناسبت های مذهبی
نویسنده رضااتابک در شنبه 13 شهريور 1395 |

بسم الله الرحمن الرحیم

برای دستیابی به زندگی نامه ی قاریان قرآن بر روی تصویر قاری مورد نظر کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نویسنده رضااتابک در شنبه 13 شهريور 1395 |

شنیدن صدای اذان برای اولیای خدا که الگوی ما در خواندن نماز خوب هستند ،لحظه ی دیدار با محبوبشان بود .پیامبر اکرم (ص) هنگام اذان می فرمودند :«ارحنا یا بلال:ای بلال مرا نجات بخش و اذان بگو.این  شوق آن حضرت را به نماز می رساند.»

مشتاقانه منتظر اذان باشیم.

نماز بهشتیان.عفت فرازمند.ص15

موضوعات مرتبط :
نویسنده رضااتابک در چهار شنبه 20 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن عامر

بسمله

ابن عامر مانند همه قراء در ابتداى قراءت از اول سوره ها غير ازتوبه بر طبق نوشته مصاحف بسم الله را خوانده، همچين مانند همه قراءِ در وصل آخرالناس به اول سوره فاتحه نيز بسم الله را گفته است، امّا در وصل دو سوره (مثل ورش وابوعمرو) بر سه قسم خوانده : يا بسم الله را گفته، يا با سکت بدون بسم الله خوانده،يا وصل نموده آخر سوره را به اول سوره بعدى بدون بسم الله و طريقه سکت مقدم بر وصلاست . 

 

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن عامر
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت ابن كثير

بسمله :

ابن کثير در شروع اول تمام سوره ها و همچنين هنگام ورود از سورهاى به سوره ديگر بر طبق رسم الخط مصاحف بسم الله را خوانده (جز توبه) .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت ابن كثير
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |


یگانه قرائتی که دارای سندی صحیح و با پشتوانه جمهور مسلمین استحکام یافته،قرائت حفص است.این قرائت در طی قرون پی در پی تا امروز هم واره میان مسلمانان متداول بوده و هست و تداول آن به چند سبب بر می گردد:

1- سبب اول،همان است که قبلا به آن اشاره شد.در واقع،قرائت حفص همان قرائت عامه مسلمانان است،زیرا حفص و استاد او عاصم شدیدا به آن چه که باقرائت عامه و روایت صحیح و متواتر میان مسلمانان موافق بود،پای بند بودند.این قرائت را عاصم از شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی و او از امام «امیر المؤمنین »اخذکرده است و علی علیه السلام به هیچ قرائتی جز آن چه با نص اصلی وحی که میان مسلمانان از پیامبر صلی الله علیه و آله متواتر بوده،قرائت نمی کرده است.این قرائت را عاصم به شاگرد خودحفص آموخته است.از این رو در تمامی ادوار تاریخ مورد اعتماد مسلمانان قرارگرفت و این اعتماد عمومی صرفا از این جهت بوده است که با نص اصلی و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است.نسبت این قرائت نیز به حفص،به این معنانیست که این قرائت مبتنی بر اجتهاد حفص است،بلکه این یک نسبت رمزی است برای تشخیص این قرائت و قبول قرائت حفص،به معنا قبول قرائتی است که حفص اختیار کرده و پذیرفته است،زیرا این قرائت از روز نخست بین مسلمانان متواتر ومتداول بوده است.

2- عاصم در بین قراء،معروف به خصوصیات و خصلت هایی ممتاز بوده که شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.وی ضابطی بی نهایت استوار و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بوده است،لذا قرائت را از کسی غیر از ابو عبد الرحمان سلمی که از علی علیه السلام فرا گرفته بود،اخذ نمی کرد و آن را بر زر بن حبیش که قرائت را ازابن مسعود آموخته بود،عرضه می کرد.

ابن عیاش می گوید:«عاصم به من گفت:هیچ کس جز ابو عبد الرحمان،حرفی ازقرآن را برای من قرائت نکرد و من هر وقت که از پیش وی باز می گشتم،مسموعات خود را درباره قرآن به زر بن حبیش عرضه می کردم.ابو عبد الرحمان نیز قرائت را ازعلی علیه السلام و زربن حبیش از عبد الله بن مسعود،اخذ کرده بودند» (1).از این جهت است که به تعبیر ابن خلکان:«عاصم در قرائت،یگانه مورد عنایت و توجه بوده است » (2).به این ترتیب،در تمام دوره های تاریخ،قرائت عاصم قرائتی بوده که بر همه قرائت هاترجیح داشته و بین عامه مسلمانان رواج داشته و همگان بدان توجه داشته اند.

قاسم بن احمد خیاط(متوفای 292)که از افراد حاذق و مورد وثوق بود،در قرائت عاصم،امام به شمار می آید و از این جهت مردم اتفاق بر آن داشتند تا قرائت او را بردیگر قرائت ها ترجیح دهند (3).

در ابتدای قرن چهارم،در جلسه قرائت ابن مجاهد قاری بغداد،پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعلیم می داد (4).نفطویه،ابراهیم بن محمد(متوفای 323)که پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت، هر وقت که جلسه خود را آغاز می کرد،قرآن را به قرائت عاصم می خواند و پس از آن به قرائت های دیگر می پرداخت (5).

امام احمد بن حنبل نیز قرائت عاصم را بر دیگر قرائت ها ترجیح می داد،زیرامردم کوفه که اهل علم و فضیلت بودند،قرائت عاصم را پذیرفته بودند (6).همان طورکه ذهبی نقل کرده است:«احمد بن حنبل گفته است:عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختیار کرده ام » (7).

لذا تمام ائمه قرائت کوشش کرده اند تا اسناد قرائت خود را به عاصم به روایت حفص به خصوص متصل کنند.امام شمس الدین ذهبی می گوید:«بالاترین چیزی که برای ما به وقوع پیوست به دست آوردن قرائت قرآن عظیم از طریق عاصم است ».

او سپس اسناد خود را متصلا تا حفص نقل می کند که او از عاصم و عاصم ازابو عبد الرحمان سلمی و وی از علی علیه السلام و از زربن حبیش و او از ابن مسعود گرفته واین دو(علی و ابن مسعود)آن را از پیامبر صلی الله علیه و آله اخذ کرده و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به واسطه جبرئیل از خداوند گرفته است (8).

از این رو،هم واره بزرگان و شاخص های فقهای امامیه،قرائت عاصم به روایت حفص را ترجیح داده و برگزیده اند،زیرا آن را یگانه قرائت برتر و مطابق با لهجه فصیح قریش که قرآن بر وفق آن نازل گشته می دانستند که عرب و مسلمانان بر آن توافق دارند.

دانش مند بزرگ و مجاهد ابو الحسن ثابت بن اسلم حلبی،از شاگردان برجسته تقی الدین ابو الصلاح حلبی و جانشین او در آن دیار، که حدود سال(460)به درجه رفیع شهادت نائل گشت،کتابی ارزنده در ترجیح و توجیه قرائت عاصم نگاشته وروشن ساخته که قرائت او همان قرائت قریش است (9).

نیز ابو جعفر رشید الدین محمد بن علی بن شهر آشوب(متوفای 588)در کتاب پر ارج خود«المناقب »گوید:«عاصم قرائت را از ابو عبد الرحمان سلمی فرا گرفته،که او نیز قرائت تمامی قرآن را از علی امیر مؤمنان علیه السلام دریافت نموده و اضافه می کندفصیح ترین قرائات،قرائت عاصم است،زیرا از ریشه آن فرا گرفته و هر آن چه دیگران کج رفته اند،او راه استوار را انتخاب نموده است » (10).

هم چنین فقیه گران مایه ابو منصور جمال الدین حسن بن یوسف،ابن مطهر علامه حلی(متوفای 762)در کتاب «المنتهی »گوید: «بهترین قرائت ها نزد من قرائت عاصم است » (11).

قاری بزرگ قدر عماد الدین استر آبادی-از علمای قرن نهم-کتابی در خصوص قرائت عاصم نوشته و سند خود را به او بیان داشته است.این رساله در این باب یگانه است و برای دختر شاه طهماسب صفوی نگاشته و در خاتمه آن،آن چه را که از شاطبی در قصیده شاطبیه اش فوت شده،یاد آور شده و استدراک نموده است (12).

معلم و قاری بزرگ مصطفی فرزند محمد ابراهیم تبریزی،مقیم مشهد مقدس که در قرن یازده می زیسته(ولادت وی به سال 1007 بوده)رساله ای ارزنده در اسنادقرائت عاصم تالیف نموده است (13).خلاصه،کتب فراوان و متعددی بر دست بزرگان علما درباره ارزش قرائت عاصم به رشته تحریر در آمده و هم واره دانش مندان باجمهور مسلمین در بها دادن به قرائت عاصم هم دوش و هم صدا بوده اند،که براهمیت شان این قرائت دلالت دارد.علاوه بر مزایای دیگر که شرح آن رفت.

3- از طرف دیگر،حفص که قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده به انضباط و استواری شایسته ای معروف بود و از این جهت همه مسلمانان علاقه مندبودند تا قرائت عاصم را به خصوص از وی اخذ کنند.علاوه بر آن که حفص،اعلم اصحاب عاصم نسبت به قرائت او بوده و در حفظ و ضبط قرائت عاصم برابوبکر بن عیاش،هم ردیف خود،پیشی گرفته بود (14).

ابو عمرو دانی گوید:«حفص کسی است که قرائت عاصم را برای مردم تلاوت می کرد و در ترویج آن می کوشید.او در بغداد و در مکه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت » (15).

ابن المنادی گفته است:«پیشینیان حفص را در حفظ و ضبط قرآن برتر ازابن عیاش می دانستند و او را به ضبط کامل قرائتی که از عاصم آموخته بود،توصیف کرده اند» (16).

شاطبی درباره وی می گوید:«و حفص و بالاتقان کان مفضلا (17) ،حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت،برتر از دیگران شمرده می شد».

ارباب نقد و تحقیق روایت حفص را از عاصم روایتی صحیح می دانند.ابن معین گوید:«روایت صحیحی که از قرائت عاصم باقی است، روایت حفص بن سلیمان است » (18).

با این کیفیت،قرائتی که بین همه مسلمانان رواج یافت،قرائت عاصم از طریق حفص است.

4- علاوه بر آن اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از علی امیر المؤمنین علیه السلام،اسنادی صحیح و عالی است که در دیگر قرائت ها نظیر ندارد،زیرا:

اولا عاصم قرائت را به طور کامل از احدی غیر از شیخ و استاد خودابو عبد الرحمان سلمی اخذ نکرده که شخصیتی بزرگ و موجه به شمار می آمد و اگرعاصم این قرائت را بر دیگری عرضه کرده است،صرفا برای حصول اطمینان بوده است.

ابن عیاش می گوید:«عاصم بن من گفت:احدی حرفی از قرآن را برای من قرائت نکرد،مگر ابو عبد الرحمان سلمی که قرآن را از علی علیه السلام اخذ کرده است.من موقعی که از نزد ابو عبد الرحمان باز می گشتم،آن چه را که فرا گرفته بودم بر زربن حبیش که قرائت را از عبد الله بن مسعود اخذ کرده بود،عرضه می کردم » (19).

ثانیا هیچ گاه عاصم با استاد و شیخ خود ابو عبد الرحمان سلمی مخالفت نورزید،زیرا یقین داشت آن چه را از او فرا گرفته،دقیقا همان است که او از علی علیه السلام فرا گرفته است.عاصم در این باره گوید:«من در قرائت هیچ اختلافی باابو عبد الرحمان سلمی نداشتم و در هیچ مورد با قرائت او مخالفت نورزیدم،زیرابه یقین می دانستم که ابو عبد الرحمان سلمی نیز در هیچ موردی با قرائت علی علیه السلام مخالفت نورزیده است » (20).

ثالثا عاصم،اختصاصا اسناد طلایی و عالی قرائت خود را به ربیب خود حفص (21) منتقل کرده و نه به هیچ کس دیگر!و این ضیلت بزرگی است که تنها حفص در بین دیگر قراء،بدان ممتاز است.این همان شایستگی ویژه است که برای حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روی آورند و تنها قرائت او را بپذیرند.حفص می گوید:«عاصم به من گفت:قرائتی را که به تو آموختم،همان قرائتی است که از ابو عبد الرحمان سلمی اخذ کرده ام و او عینا از علی علیه السلام فرا گرفته است و قرائتی را که به ابوبکر بن عیاش آموختم،قرائتی است که بر زربن حبیش عرضه کرده ام و او ازابن مسعود اخذ کرده بود» (22).

پی نوشتها:

1- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 75.

2- وفیات الاعیان،ج 3،ص 9،شماره 315.

3- ابن الجزری،الطبقات،ج 2،ص 11.

4- ذهبی،معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 217.

5- ابن حجر،لسان المیزان،ج 1،ص 109.

6- ابن حجر،تهذیب التهذیب،ج 5،ص 39.

7- ذهبی،میزان الاعتدال،ج 2،ص 358.

8- معرفة القراء الکبار،ج 1،ص 77.

9- به نقل از«صفدی ».ر.ک:ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج 18،ص 176،شماره 92 پاورقی شماره 1 و نیز مقدمه کتاب «الکافی »ص 18 عاملی،و اعیان الشیعه،ج 4،ص 7،ستون 2.سید عاملی نسبت کتاب یاد شده را به وی ازذهبی نقل می کند.

10- مناقب آل ابی طالب،ج 2،ص 43.

11- منتهی المطلب،چاپ سنگی،ج 1،ص 273،فرع ششم.

12- ر.ک:تهرانی،الذریعه،ج 17،ص 55،شماره 304.

13- همان،ج 12،ص 236،شماره 1542.

14- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 254.

15- همان.

16- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

17- شرح الشاطبیة(سراج القاری ء)،ص 14.

18- النشر فی القراءات،ج 1،ص 156.

19- معرفة القراء الکبار،از ذهبی،ج 1،ص 75.

20- همان و الطبقات،ج 1،ص 348.

21- حفص،فرزند همسر عاصم و در دامن وی پرورش یافته بود.

22- ابن الجزری،طبقات القراء،ج 1،ص 348.

موضوعات مرتبط : ویژگی قرائت حفص
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

متن ذيل بدرخواست برادرعزيز حسن زاده از شيراز تهيه وتنظيم شده
قراء و قرائات هفتگانه قرآن


قرائت قرآن و تلاوت آیات آن یکی از مهمترین مسائلی قرآن به شمار می رود بطوری که از همان ادوار نخستین عده ای پیوسته، به این کار همت گمارشته و عهده دار قرائت و آموزش قرآن در جامعه اسلامی شدند.
بزرگان صحابه چون عبدالله بن مسعود، ابی بی کعب، زید بن ثابت و ابوالدرداء در طبقه اول و عبدالله بن عباس و ابوالاسود دوئلی و علقمه بن قیس و ... در طبقه دوم تا طبقه هشتم که بزرگانی از این قبلی و جود داشتند. قراء زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلم) که مسقیما قراآت مختلف را از آن حضرت اخذ کرده بودند سعی می کردند معارف و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند و بعد از اصحاب، تابعین نیز از این گروه به شمار می آمدند که قرائت و تعلیم قرآن را در جامعه اسلامی ارائه می نمودند.
پیوسته سلسله قراء ( قاریان بنام قرآن) و قرائت ها قرن به قرن ادامه داشت تا اینکه در اوایل قرن چهارم، ابوبکر بن مجاهد ( 245-324 ه) شیخ القراء بغداد قرائت ها را در هفت قرائت از هفت قاری بنام به رسمیت شناخت. که بعدها نیز سه قاری به آن اضافه شدند و قراء عشره و سپس قراء چهارده گانه پدید آمدند. هر کدام از این قرائت ها به وسیله دو راوی از قاری مورد نظر روایت می شود. (تاریخ قرآن آیت الله معرفت ص 140)
در دوره تابعین نخستین کسی که با قرائت کتابی تدوین نمود ابان بن تغلب شاگر امام زین العابدین (علیه السلام) می باشد با عنوان کتاب اقرائات. ( پژوهشی در تاریخ قرآن دکتر حجتی ص 311)
باری، گروهی از مسلمین پس از دوره و عصر صحابه و تابعین در فن قرائت و کارایی در آن از شهرت چشمگیری برخوردار بودند و حتی شغل اصلی آنان بحث و بررسی در مسئله قراآت بوده است.

شکلک های محدثه

نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |

اصول قرائت نافع

ميم جمعى :

 

روايت ورش از نافع، ميم جمعى را فقط اگر بعد از آن همزه متحرک باشد، صله واوى داده، مانند : اَنْذَرْتُمُو اَم مِنْهُمُوا اُمِيونَ ـ اَنْفُسُکُمُو اِذْ تُدْعَونَ، البته با اشباع مدى که حاصل مى شود . و قالون در ميم جمعى که بعدش هر حرف متحرک باشد، دو وجه دارد يکى صله واوى،ديگر به سکون آن روايت کرده است .

شکلک های محدثه

موضوعات مرتبط : اصول قرائت نافع
نویسنده رضااتابک در یک شنبه 17 مرداد 1395 |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 39 صفحه بعد
حدیث روز

اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)

نویسندگان

سایت های مراجع

آرشیو مطالب

پیوندهای وبگاه


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان واژه های آسمانی،پیام های نورانی  و آدرس   yareasamani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

yareasamani.loxblog.com





دانشنامه سوره های قرآن

سوره قرآن

همگام با کتاب

--کتاب پیوند جوان با نماز--
معرفي و دانلود کتاب پيوند جوان با نماز

در اين کتاب پس از تبيين ميزان اهميّت نماز در زنـدگي، پـاسخــگوي بـرخي از شبهات جـوانـان عـزيـز در امـر نمـاز بوده، و عوامل مهمّي که مي ­تواند زمينه­ي دوري آن­ ها از نماز و عبادت را فراهم ­سازد، مورد بررسي قرار خواهيم داد. اين کتاب علاوه بر آن که در پـيـونـد جـوان بـا نـماز راه­ گشاي خوبي اسـت، مي­ تواند به عنوان متن آمـوزشي جـهـت مـربـيـان عـزيـز و دلسوز هم مورد استــفــاده قــرار گــيــرد
--کتاب ژرفاي نماز--
 کتاب ژرفاي نماز

کتاب از ژرفاي نماز از حضرت آيه الله خامنه اي بـه صــورت فـايــل پــي دي اف, كتاب الكترونيكي به زبان فارسي براي مطالعه همگان اماده دانلود شده است اين كتاب داراي 22 صــفــحـــه اســـت
360 رنگ
جشنواره فرهنگی
صفحه اصلی
پروفایل
قرآن آنلاین